Pepino je rozvětveným polokeřem, který je svým původem pravděpodobně z Jižní Ameriky, přímo z oblastí Peru a Kolumbie. Ve své domovině je nazýváno také jako cachuma. Jak pepino chutná a lze ho pěstovat i u nás?

Polokeř

Pepino (Solanum muricatum) má lesklé listy a poznáte jej také podle specifických drobných květů, které jsou podobné květu bramboru. Jejich barva je bílá, bledě modrá až nafialovělá. Pepino je trvalkou, bývá však pěstováno i jako jednoletá rostlina. Do Evropy se pepino dostalo už v 18. století. Hojně bylo pěstováno například v zahradách francouzského krále Ludvíka XVI. Pepino pochází z čeledi lilkovitých. Později se šlechtění pepina věnovali především na Novém Zélandu.

Plody

Plody se běžně konzumují syrové. Dužina je měkká, silně voní a je sladká. Plody se podávají také rozkrájené na kousky a posypané cukrem a skořicí. Chuť plodů je přirovnávána ke kombinaci hrušky a banánu. Jejich tvar je vejcovitě oválný s lesklou a hladkou slupkou, která je tenká. Při zrání je zprvu slupka zelená a ve své zralosti dosahuje žluté až žlutooranžové barvy. Plody poznáte i podle typických podélných pruhů, které mají fialovou až tmavě zelenou barvu. Plody se konzumují bez slupky.

Využití

Nejčastěji se plody konzumují syrové, ale přidávají se i do nejrůznějších pokrmů. Lze je tepelně zpracovat a připravovat z nich například marmeládu.

Pěstování

Pěstovat pepino můžete i v našich končinách. Jeho teplotní nároky jsou podobné těm, která mají rajčata. Lze ho vypěstovat ze semínek či zakoupit již vzrostlou rostlinku, kterou si doma můžete později i řízkovat. Pěstovat pepino můžete třeba i na balkoně. Důležitá je pravidelná zálivka a občasné přihnojování. Na zimu rostliny ostříhejte a uložte do interiéru. Pěstovat pepino můžete také jako jednoletku.

Zdravotní přínos

Plody jsou bohaté především na vitamín C. Obsahují ho až 60 mg na 100 g. Díky tomu jsou skvělou posilou pro imunitní systém. Podporují obranyschopnost a příznivě působí na celkové zdraví organismu. Pepino je sice sladké, ale jeho energetická hodnota je poměrně nízká. Je také dobrým zdrojem vlákniny.