Bolí vás často hlava, zuby či krční páteř? Příčinou může být zatuhlá či zablokovaná čelist

Na první pohled se to zdá nepravděpodobné, ale je to tak. Zdrojem vašich potíží může skutečně být malý kloub, který spojuje dolní čelist s lebkou. Jako jediný kloub našeho těla vykonává zároveň pohyb rotační i posuvný, přičemž celou situace komplikuje též fakt, že se jedná o párový kloub. Oba čelistní klouby jsou spojeny dolní čelistí a všechny pohyby vykonávají vždy současně.

Příznaky a příčiny zablokované čelisti

Zablokovaná čelist může překvapivě způsobovat bolest nebo nepohodlí v mnoha částech těla, nejen v oblasti čelisti jako takové. Intenzita bolesti se může lišit a tyto pocity se mohou zhoršovat při žvýkání nebo zívání. Pokud máte zablokovanou čelist, může vás bolet na jedné nebo obou stranách obličeje, hlava, krk, zuby, nos, ústa i uši. Kromě bolesti mohou být dalšími příznaky zatuhlé čelisti:

  • omezený rozsah pohybu při pokusu o otevření úst
  • zaseknutí čelistního kloubu
  • cvakání, praskání či lupání čelisti

Proč se čelist „blokuje“?

Příčin, které mohou nepříjemný problém způsobovat, existuje mnoho, od méně závažných až po závažné. Pro správnou léčbu je třeba odhalit tu vaši.

  • Poruchy čelistního kloubu  – způsobují bolest čelistního kloubu a okolních svalů. Může dojít k zablokování jednoho nebo obou kloubů. Poruchy čelistního kloubu mohou způsobovat též bolest a pocity citlivosti v uchu a obličeji. Pocity bolesti může zvyšovat žvýkání potravy. Žvýkání může také vyvolat cvakání nebo skřípání.

  • Stres – pocity stresu a úzkosti mohou někdy způsobit, že ve spánku neúmyslně zatínáte čelist nebo skřípete zuby. Čelist můžete držet v sevřené poloze i během bdění, aniž byste si toho byli vědomi. To může způsobovat pocity napětí v čelisti, bolest může být horší, když jíte nebo mluvíte.

  • Skřípání zuby – skřípání zuby nebo zatínání zubů může být způsobeno stresem, genetikou nebo zubními problémy, jako je špatné postavení zubů. Může se objevit během spánku i v bdělém stavu, i když si ho nemusíte být vědomi. Bruxismus může způsobovat napětí nebo pocity bolestivosti v obličeji, krku a horní nebo dolní čelisti. Může také způsobovat bolesti hlavy nebo uší.

  • Nadměrné žvýkání – příliš časté žvýkání žvýkaček nebo jiných látek může mít za následek napětí v dolní čelisti.

  • Revmatoidní artritida  – toto autoimunitní zánětlivé onemocnění postihuje svaly a klouby v celém těle. Podle studií trpí až 80 % pacientů s revmatoidní artritidou poruchami čelistního kloubu, které jsou příčinou zatuhnutí čelisti. Artritida může způsobit též úbytek kostní hmoty v čelisti.

  • Osteoartritida – ačkoli je to vzácné, je možné, že se v rámci temporomandibulárních kloubů objeví osteoartróza. Může způsobit zhoršení a ztrátu funkce čelistní kosti či chrupavky. To může mít za následek ztuhlou a bolestivou čelist.

  • Poranění obličeje – někdy může poranění obličeje postihnout část čelisti, což může mít za následek bolest nebo zatuhlost.

  • Infekce – pokud máte infekci v okolí úst, může to ovlivnit pohyb čelistí. Ačkoli je to neobvyklé, infekce mohou trvale poškodit svaly nebo nervy, což může vést k opakovaným záchvatům blokády čelistí.

  • Léky – v neposlední řadě též některé léky mohou vyvolat příznaky bolesti čelisti. Mohou mezi ně patřit například antipsychotika či anestetika.
Čelist mladé ženy.
zdroj: freepik.com

Cvičení na uvolnění ztuhlé a zablokované čelisti

V některých případech se vám může podařit uvolnit napjaté čelistní svaly pomocí cílených cviků a protahování. Jaké cviky mohou pomoci?

  • Cvičení na uvolnění čelisti – jako rozcvičku několikrát opakujte malé pohyby otevírání a zavírání úst. Poté položte prsty na horní část čtyř předních dolních zubů. Pomalu stahujte dolů, dokud neucítíte mírný diskomfort na napjaté straně čelisti. Vydržte 30 sekund a poté pomalu uvolněte čelist zpět do výchozí polohy. Začněte tím, že toto protažení zopakujete třikrát, a pak se postupně propracujte až ke dvanácti opakováním.

  • Protažení čelistního kloubu – toto cvičení pomáhá protáhnout svaly čelisti a krku. Přitiskněte špičku jazyka na patro, přímo za horní přední zuby, aniž byste se jich dotýkali. Poté jazykem vyvíjejte jemný tlak. Pomalu otevřete ústa co nejvíce dokořán a pak je pomalu zavřete. Přestaňte v okamžiku, kdy pocítíte nepříjemné pocity. Opakujte až desetkrát.

  • Široký úsměv – toto cvičení pomáhá odstranit napětí v obličejových svalech, horní a dolní čelisti a krku. Usmějte se co nejširším úsměvem, aniž byste pociťovali napětí nebo bolest. Během úsměvu pomalu otevírejte ústa. Zhluboka se nadechněte ústy a poté vydechněte, přičemž úsměv uvolněte. Opakujte až desetkrát.

  • Masáž – masáž čelisti může pomoci zvýšit průtok krve a snížit napětí svalů. Můžete to zkusit tak, že otevřete ústa a krouživými pohyby jemně masírujete svaly vedle uší. V této oblasti se nacházejí temporomandibulární klouby. Zkuste to několikrát denně, a to i těsně před spaním.

V blízkosti čelisti se nacházejí též lymfatické uzliny. Co dělat, když jsou zduřelé?

Zdroj: verywellhealth.com, medicalnewstoday.com, nidcr.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X