Jak naše tělo ukládá tuky je mnohem závislejší na stravě, kterou jíme, než na tom, s jakými predispozicemi jsme se narodili. Do jaké míry se ale na tuku na břiše připisují geny a do jaké míry jsou tvořeny za podpory našich stravovacích návyků?

Zkoumání viscerálního tuku

Kohortová studie výzkumníků z Národního institutu výzkumů v oblasti zdraví ve Velké Británii (NIHR), publikována serverem NHS.uk, byla sestavena z respondentů v celkovém počtu 786. Až na pár výjimek se jednalo o ženy, které byly starší 65 let. Z odebraného vzorku stolice respondentů pak autoři průzkumu zaznamenali metabolity obsažené ve vzorcích.

Metabolity jsou produkovány trávicími bakteriemi v tlustém střevě. Údajně by se určitá přítomnost metabolitů v našem těle mohla měnit podle jídla, které jíme.

Z výzkumu však vyplynulo, že by za tvorbou viscerálního tuku mohly dokonce stát určité konkrétní metabolity. Díky průzkumu provedeném na dvojčatech také mohly dojít k závěru, že se metabolity obsažené ve stolici více podobají u jednovaječných dvojčat.

Výskyt 428 metabolitů byl ovlivněn genetickými predispozicemi ze 17,8 %, ale výskyt 710 konkrétních metabolitů byl závislý na střevních bakteriích, a to z 67,7 %

Co z toho vyplývá? 

Jaký vztah mají výsledky k viscerálnímu tuku? Ukazují, že se je jeho přítomnost mnohem pravděpodobnější v závislosti na bakteriích přítomných ve střevech. Výskyt jednotlivých bakterií se mění zejména podle toho, co jíme. Zdravá střevní mikroflóra podporuje nejen imunitní systém, ale také hospodaření těla s tuky. 

Záludný viscerální tuk 

Určitě bychom si měli přiblížit pojem viscerální tuk. Nejde o pouhý tukový přebytek na břiše, ale také uvnitř břišní dutiny. Tento útrobní tuk obaluje všechny orgány, což není zrovna příznivý stav. Představuje velké riziko vzniku různých onemocnění, kupříkladu infarktu myokardu, mrtvice, cukrovky, vaskulární demence nebo také rakoviny.

Na druhé straně se na vzniku viscerálního tuku mohou připisovat i genetické predispozice, ale jak je z výsledku patrné, tvoří pouze zlomek příčin, tedy pouze némě než jednu pětinu. Naproti tomu již zmíněná přítomnost určitých mikroorganismů ve střevech ovlivňuje výskyt viscerálního tuku až o 67,7 %. 

Co nám v celkových výsledcích ještě chybí?

V analýze se sice přihlíželo k důležitým faktorům, jako je věk, BMI, viscerální tuk, genetické faktory nebo střevní mikrobiom jedince, ale z výzkumu naopak nevyplývá, jakou dietu určití jedinci dodržovali. Dále pak mohou být výsledky zkresleny vzhledem k vysokému procentu respondentek, přičemž u mužů by se mohly výsledky mírně odlišovat.

Víme, že zdravý mikrobiom pomáhá se vstřebáváním i štěpením stravy. Jak si ale takovou mikroflóru vybudovat? Závisí to na stravě, kterou jíme. Určitě bychom se měli vyhýbat průmyslově zpracovaným potravinám, rafinovaným cukrům a přemíře alkoholu. Kromě toho nám střevní mikroflóru mohou narušit i některé léky, například antibiotika. Proto je důležité konzumovat ovoce, zeleninu, obiloviny nebo různé klíčky. Velice prospěšné jsou i kysané mléčné výrobky s laktobacily.