Dva podobné styly stravování, jeden se dokonce datuje již od roku 700 před naším letopočtem, ten druhý je přeci jen mladší. Vegetariánství a veganství. Jaký je mezi nimi rozdíl, jaké existují druhy a jaké mají zdravotní benefity? To vše se dozvíte v článku.

Pravidla vegetariánství

Vegetarián je člověk, který nejí maso, drůbež, zvěřinu, ryby, korýše ani vedlejší produkty při porážce zvířat. Jídelníček vegetariánů se tak skládá převážně z ovoce a zeleniny, luštěnin, obilovin, semínek, ořechů, mléka a mléčných výrobků. Dokonce existuje několik typů vegetariánů, ty nejrozšířenější jsou:

  • Lakto-ovo vegetariáni (odvozeno od slova lacto=mléko)

Tedy vegetariáni, kteří nejedí maso, ale konzumují mléčné výrobky a vejce.

veganský raw dezert
pixabay.com
  • Laktovegetariáni

Vegetariáni, kteří nejedí maso ani vejce, ale jejich jídelníček zahrnuje mléčné výrobky.

  • Ovotariáni (odvozeno od slova ovo=vejce)

Vegetariáni, kteří nejedí ani maso, ani mléčné výrobky, ale jedí vejce.

  • Pescetariáni

Vegetariáni, kteří nekonzumují ani maso, ani masné výrobky, ale v jejich jídelníčku se vyskytují ryby a mořské plody.

  • Flexitariáni/Semivegetariáni

Tak trochu podvádějící vegetariáni, kteří jedí rostlinnou stravu, ale čas od času si dopřejí maso.

veganská strava
pixabay.com

Zásady veganství

Veganství je vlastně přísnou formou vegetariánství. Vegani kromě masa a mléčných výrobků nekonzumují nic co by způsobilo týrání a vykořisťování zvířat. V jejich jídelníčku se tedy nevyskytují mléčné výrobky, vejce ani žádné přísady živočišného původu (například: želatina, med, karmín, syrovátka). 

Jak sestavit vegetariánské menu

Vegetariánská strava obsahuje málo nasycených mastných kyselin a cholesterolu, což jsou dvě složky jídelníčku, které by měl člověk přijímat v omezeném množství. 

Na druhou stranu je ale důležité, pokud jste vegetarián či vegan, si skladbu jídelníčku správně naplánovat. Zejména je důležité dbát na dostatečný příjem železa, vápníku a zinku

Pokud se obáváte, že vaše strava bez masa těchto prvků obsahuje méně, než by měla, je třeba konzumovat potravinové doplňky známé jako veganské suplementy. Mějte však na paměti, že nejpřirozenější a nejzdravější formou všech složek potravy je jídlo, nikoli tabletky.

co doplňovat při veganské stravě
pixabay.com

Být či nebýt vegetarián?

Zatímco někteří zvolí tento způsob stravování kvůli zvířatům, protože chtějí, aby se zvířaty bylo zacházeno jako s živými bytostmi, a ne pouze jako s „věcmi ke konzumaci”, v posledních letech se stal z vegetariánství a veganství módní životní styl. To může být problematické zejména u teenagerů, kteří nemají dokonalé povědomí o vyvážené stravě a nesprávně sestavený jídelníček jim nemusí dodávat kompletní spektrum živin potřebných k jejich zdravém růstu a duševnímu vývoji.

Pokud se i vy chcete více zamýšlet nad tím, co jíte, všechny formy vegetariánství jsou bezpečné, pokud jsou promyšlené a zahrnují všechny potřebné minerály. Pokud se cítíte lépe, když jíte méně živočišných produktů, vyzkoušejte tzv. reduktariánství, tedy běžný vyvážený jídelníček se sníženým podílem masa, vajec a dalších živočišných výrobků.

čím nahradit maso
pixabay.com

Zdroj: healthline.com