Láká vás představa dlouhého a spokojeného života? Chcete sami ovlivnit to, jak dlouho budete žít? Vsaďte na “zlatou střední cestu”. Jídelníček, který vyznávají obyvatelé jižní Evropy je chutný, zdravý a jednoduchý. Vyzkoušejte středomořskou dietu a projezte se ke zdraví.

Proč se na jihu Evropy žije déle

Lidé ve Středomoří se dožívají nejdéle

pixabay.com

Délka života závisí na několika faktorech. Z části je dána geneticky, ale velkou měrou ji můžeme ovlivnit naším životním stylem. Pokud se vám zdají pravidla zdravého a aktivního života příliš asketická a přísná, “zlatá střední cesta” jižní Evropy pro vás bude to pravé.
Není to poprvé, co se národy žijící v oblasti Středozemního moře umístily na předních místech v průměrné délce života. Španělé, Italové, Řekové nebo třeba Slovinci k tomu mají dobrý důvod. Středomořské klima je teplé, mírné a poskytuje obyvatelům bohatý přísun všech potřebných živin. Jídelníček je tak po celý rok plný čerstvých surovin, které dodávají tělu všechno, co je třeba.

Klíčem je zlatá střední cesta

Středomořská strava je lehká, čerstvá a vyvážená

pixabay.com

Pokud hledáte seznam zázračných potravin, které vám zaručí dlouhověkost, pak budete nejspíš překvapení. Středomořská dieta razí velmi prostou zásadu “zlatého středu”, tedy že nic se nemá přehánět. Strava má být po všech stránkách vyrovnaná a jakýkoliv extrém musí časem nutně vést k nerovnováze v organismu. 
Typický jihoevropan své jídlo připravuje s láskou z čerstvých lokálních surovin, konzumuje ho v kruhu rodiny a pěkně pomalu. Nikdy také nevynechá předkrm – i obyčejná miska oliv výborně nastartuje vaše trávení. Po jídle si bez obav dopřeje sladkou tečku, ale ne koupenou sladkost plnou rafinovaného cukru, ale misku čerstvého ovoce, ovocný sorbet nebo domácí moučník slazený medem.

Jak si prodloužit život podle středomořských národů

Chcete se dožít vysokého věku s minimem zdravotních obtíží a civilizačních chorob? Inspirujte se u Italů, Španělů a Řeků a vezměte si to nejlepší z jejich jídelníčku:

  • konzumujte často čerstvé ovoce a zeleninu, nejlépe lokální a sezónní
  • vyměňte alespoň částečně červené maso za ryby a mořské plody
  • mléčné výrobky konzumujte s mírou a zařaďte do jídelníčku i produkty z kozího mléka
  • dopřejte tělu dostatek kvalitních tuků– olivový olej, tuk z ryb, ořechy a semínka
  • sem tam si dopřejte skleničku kvalitního vína
  • vyhýbejte se rafinovaným potravinám a sladkostem
  • nic nepřehánějte, hlavní je se s jídlem příliš nestresovat a každý pokrm si v klidu vychutnat
Středomořská dieta dovoluje i víno

pixabay.com