Cukr z cukrové řepy i cukrové třtiny se nachází v celé řadě různých potravin. Nabízejí tyto různé druhy cukrů také nějaké rozdíly?

Cukrová řepa

Řepkový cukr pochází z rostliny cukrová řepa, což je kořenová zelenina, jejíž bulvy se využívají pro výrobu cukru. Spolu s cukrovou třtinou patří cukrová řepa mezi nejběžnější rostliny, které se využívají pro výrobu bílého cukru. Cukrová řepa se však také používá k výrobě jiných druhů rafinovaného cukru, jako je melasa a hnědý cukr.

Cukrová třtina

Cukrová třtina patří mezi mohutné trávy, které mají masivní a vzpřímená stébla s výškou až 6 metrů. Ve stéblu se nachází dřeň s obsahem až 20% cukru, jež je produktem fotosyntézy. Pro svůj růst potřebuje rostlina stálou teplotu nad 30 °C, proto se s ní setkáváme v tropických oblastech Kuby, Brazílie, Mexika, Indie, Austrálie a jižní Afriky.

Rozdíly ve výrobě

Jedním z největších rozdílů mezi cukrem z cukrové řepy a cukrové třtiny je jejich zpracování a způsob výroby. Řepný cukr se vyrábí procesem, který zahrnuje tenké krájení cukrové řepy k extrakci přírodní cukrové šťávy. Šťáva se čistí a zahřívá, čímž vznikne koncentrovaný sirup, který krystalizuje za vzniku granulovaného cukru.

Třtinový cukr se vyrábí podobným způsobem, ale někdy se zpracovává za použití aktivního uhlí.

Jsou odlišné v receptech

Přestože třtinový i řepný cukr jsou z výživového hlediska téměř shodné, mohou v celé řadě receptů jinak chutnat. Někteří kuchaři dokonce tvrdí, že různé druhy cukrů mění v některých receptech strukturu a vzhled konečného produktu. Říká se, že třtinový cukr karamelizuje snadněji a lépe vytváří jednotnou strukturu.

Podobné výživové složení

Bez ohledu na zdroj je rafinovaný cukr v podstatě čistá sacharóza , sloučenina složená z molekul glukózy a fruktózy. Z tohoto důvodu může konzumace většího množství jakéhokoli cukru přispět k nárůstu hmotnosti a ke vzniku některých chronických onemocnění, mezi něž patří cukrovka, onemocnění srdce či jater.

Zdravotnické organizace, jako je American Heart Association, doporučují omezit příjem příjmu cukru na méně než 6 čajových lžiček (24 gramů) denně u žen a méně než 9 čajových lžiček (36 gramů) denně u mužů.

Sečteno a podtrženo

Řepný a třtinový cukr se mírně liší v chuti a mohou pracovat jinak při vaření a pečení. Někteří uživatelé mohou preferovat třtinový cukr, protože je méně pravděpodobné, že obsahuje složky GMO.

Řepný i třtinový cukr se skládají ze sacharózy, která je při nadměrné konzumaci našemu organismu škodlivá, proto bychom měli příjem jakéhokoli cukru omezit.

Barbora Brodacká

Barbora Brodacká

Mezi mé koníčky patří zdravé vaření a sport. Ráda žiji zdravě a o svoje zkušenosti a znalosti se s vámi dělím na tomto webu. Snad vám moje články pomohou a dozvíte se něco nového! :-)

Nové články