Řídnutí kostí neboli osteoporóza trápí v pokročilém věku mnoho mužů i žen. Zejména ženy pociťují během menopauzy výrazné ubývání kostní tkáně. Lze osteoporózu zmírnit i jinak, než konvenčními léky?

Odborníci sází na probiotika

Tým expertů ze severní Evropy se zaměřil na problematiku řídnutí kostí u žen ve zralém věku. Experiment trval celý rok a výsledky odhalily, že ženy, které pravidelně konzumovaly probiotika, zaznamenaly o 1 % nižší ztrátu kostní tkáně. Na první pohled nejde o významný efekt, uvážíme-li ale délku experimentu, lze odhadovat, že dlouhodobé (celoživotní) užívání probiotik může mít zásadní vliv na kvalitu kostí.

Vědci ze Švédska a Dánska uskutečnili studii zkoumající vliv konzumace probiotik na řídnutí kostí u žen. Jako výzkumný vzorek byla vybrána skupina 90 žen ve věku 75-80 let s diagnostikovanou osteoporózou. Polovina z nich užívala každý den po dobu jednoho roku potravinové doplňky obsahující vysoké množství bakterií Lactobacillus reuteri a druhá polovina pouze placebo.

Jogurty a fermentované potraviny jsou zdravé
Zdroj: pixabay.com

Jak posílit kosti přírodní cestou

Osteoporóza je přirozený jev spojený se stářím. Nese s sebou ale řadu nepříjemností, od omezení pohybu až po vysoké riziko zlomeniny při pádu. Existuje řada doporučení, které mohou přispět ke zmírnění řídnutí kostí v průběhu života.

Léky na osteoporózu obsahující bisfosfonáty mívají nepříjemné vedlejší účinky, mezi nejznámější patří poškození čelistní kosti. Pokud se mu chcete vyhnout, zařaďte na program dne následující aktivity:

  • rekreačně sportujte, choďte na procházky, věnujte se pravidelnému pohybu
  • jezte lehce a vyváženě, konzumujte dostatek ovoce a zeleniny a omezte průmyslově zpracované potraviny a hotovky
  • dopřejte organismu dostatek vitaminu D – nejlepší je kombinace pobytu na slunci a konzumace mléčných výrobků
Procházky jsou ideální pohyb v každém věku
Zdroj: pixabay.com