Jídlem k lepší pokožce. Kterým potravinám je vhodné se vyhnout a které naopak konzumovat častěji?

Je všeobecně známo, že jídlo, které konzumujeme, má velký vliv na naše zdraví, a to jak vnitřně, tak i navenek. Pokud jsou ve vašem jídelníčku výrazné nedostatky, může se to nepříznivě projevit na vaší pokožce, vlasech i nehtech, takže můžete vypadat i cítit se o něco hůře, než byste chtěli a mohli. Přestože je na trhu mnoho výrobků, které vám mají zajistit vysněnou svěží a mladistvou pleť, odborníci zastávají již několik let názor, že žádný výrobek nedokáže nahradit výhody správné stravy. Co tedy jíst, a čemu se naopak vyhnout?

Tučné ryby: ano

Pokud ještě do svého jídelníčku nezařazujete každý týden alespoň několik porcí tučných ryb, jako je losos, makrela nebo sleď, je načase to napravit. Díky vysokému obsahu omega-3 mastných kyselin, vitamínu E a zinku mají tučné ryby na naši pleť opravdu zázračné účinky. Pomáhají předcházet vysušování pokožky, udržují ji hydratovanou a silnou, podporují regeneraci kožních buněk a snižují zarudnutí a záněty. Podle studií dokonce existují důkazy, že příjem omega-3 mastných kyselin může chránit pokožku před nepříznivými účinky UV záření.

Rafinovaný cukr: rozhodně ne

Zdravotní nebezpečí nadměrné konzumace cukru není tajemstvím. Neustálá konzumace rafinovaných cukrů a sacharidů, které se nacházejí nejen v limonádách, cukrovinkách, sušenkách či koláčích, ale také v dalších potravinách, jako je chléb, jogurty, omáčky či chipsy, může způsobit zkázu i vaší pleti. Rafinované cukry jsou totiž tak zvaně prozánětlivé. Když někdo konzumuje nadbytek prozánětlivých potravin, může to zhoršit i rozmanitá kožní onemocnění, jako je akné, růžovka, ekzém či lupénka.

Zelený čaj: ano

Zelený čaj není „potravina“, nicméně měli byste si ho na svůj seznam rozhodně přidat. Vaše pokožka vám jen poděkuje. Podle dermatologů jsou klíčem prospěšnosti zeleného čaje jeho polyfenoly, které mají skvělé protizánětlivé účinky. To znamená, že zelený čaj je vhodné nejen konzumovat, ale používat i lokálně na problematická místa. V neposlední řadě vitamín K v zeleném čaji pomáhá zesvětlit tmavé kruhy pod očima. Takže si můžete použité sáčky zeleného čaje uložit do ledničky a v případě potřeby využít na ošetření.

Mladá žena s avokádem, které je potravinou prospěšnou pro naši pokožku.
zdroj: freepik.com

Mléčné výrobky: spíše ne

Abychom byli k mléčným výrobkům spravedliví, stále ještě není jasné, zda jsou přímo spojeny s kožními problémy. Nicméně se zdá, že například mezi konzumací mléčných výrobků a akné existuje souvislost. Problém je v tom, že většina mléčných výrobků má tendenci obsahovat poměrně mnoho cukrů. Pokud tedy vyřadíte mléčné výrobky, je těžké s jistotou určit, zda je změna vzhledu vaší pleti způsobena vyřazením mléčných výrobků, nebo snížením příjmu cukru. Mléčné výrobky však mají i další možný problém, který by mohl souviset s vyrážkami – přidané hormony, které jsou někdy bohužel přidávány kravám do jejich stravy.

Zázvor, ořechy a semínka: ano

Zázvor, plný protizánětlivých látek a antioxidantů, je další z potravin, které nám prospívají uvnitř i navenek. To platí zejména v případě, že trpíte kožními problémy, které souvisejí se záněty, jako je akné, lupénka nebo ekzém. Existují i důkazy, že zázvor má také určité antikarcinogenní vlastnosti, které mohou dokonce přispět k prevenci rakoviny kůže.

Rozmanité ořechy a semínka jsou bohaté na selen a vitamín E, což znamená, že též nabízejí antioxidační účinky, které chrání pokožku. Podle organizace Skin Cancer Foundation může konzumace vyššího množství selenu ve stravě snížit riziko vzniku rakoviny o 31 %. Vitamín E hraje důležitou roli při pohlcování UV záření a prevenci poškození volnými radikály.

Alkohol: ne

I když milujete svou večerní sklenku vína, váš alkoholový zvyk pleti neprospívá. Alkohol totiž poměrně výrazně pleť dehydratuje a způsobuje, že vrásky a póry jsou viditelnější. Tyto účinky jsou ještě výraznější v zimních měsících, kdy chladné počasí může pleť ještě více vysušit.

Avokádo, rajčata a zelená zelenina: ano

Jedním z míst, kde si opravdu chcete udržet zdravou úroveň tuku, je vaše pokožka, neboť tuk pomáhá udržovat ji pružnou a hydratovanou. Nasycené tuky obsažené v sýrech, másle či mase ale nejsou tou správnou cestou. Zdrojem zdravých tuků je například avokádo. Mezi další živiny, které avokádo dodává pokožce, patří vitamíny E a C, které chrání pokožku před UV zářením a poškozením oxidací.

Pokud neznáte antioxidant lykopen, stačí se podívat na červené, oranžové nebo žlutě zbarvené druhy ovoce či zeleniny, abyste pochopili, kde se nachází. Velkým pozitivem lykopenu je to, že pomáhá předcházet poškození kůže UV zářením, a může dokonce pomoci snížit riziko spálení od slunce. Podle výzkumů se u účastníků studie, kteří dostávali denně dávku rajčatového protlaku po dobu 10 týdnů před vystavením UV záření, snížilo zarudnutí o 40 %.

Tmavým kruhům pod očima se někdy nevyhnete. Pomoci v boji s nimi vám pomůže zelená zelenina, jako je špenát, kapusta, salát, brokolice či růžičková kapusta. Tato zelenina je bohatá na vitamín K, zinek a zeaxantin, které podporují krevní oběh a srážlivost, zabraňují tvorbě pupínků, zánětů a vyrovnávají tón pleti.

Kvalitě pokožky mohou kromě potravin pomoci rovněž domácí pleťové masky.

Zdroj: healthline.com, eatthis.com, bbcgoodfood.com, ncbi.nlm.nih.gov, allure.com, skincancer.org, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X