Věděli jste, že má baobab jedlé plody? Jedná se dokonce o populární africké ovoce, které je považováno za superpotravinu. Baobab (Adansonia) je dlouhověký opadavý strom dosahující výšky 5-30 metrů, který má nápadně silný kmen, jeho průměr u starších jedinců může být až 10 metrů, a dlanitě složené listy. Setkáme se s ním zejména v Africe, na Madagaskaru a v severozápadní Austrálii. Tento africký strom může dosáhnout věku až 5 000 let.

Využití

Konzumují se zejména plody afrického baobabu prstnatého. Baobab prstnatý (Adansonia Digitata L.) nabízí velmi všestranné využití, jeho vejcovité plody mají kolem 20 cm a domorodci z nich připravují nápoj, semena poskytují jedlý olej, dřeň je vhodná ke konzumaci a to buď čerstvá nebo se suší. Moučnaté mníšky, které se povaří ve vodě, slouží jako náhrada za mléko. Jádra obsahují bílkoviny a olej.

Madagaskarský baobab Grandidiérův poskytuje ke konzumaci dužinu a semena.

U afrického baobabu prstnatého se používá odvar z kůry a to proti horečkám. Proti úplavici slouží rozemletá dužina plodů bez semen, která se přidává do vody či mléka.

Australský baobab Gregorův nabízí jedlé plody, jež se, kromě jiného, používají proti kurdějím. Ke konzumaci se využívají listy – konzumují se jako zelenina, a guma, která vytéká z poraněných kmenů.

Plody

Baobab má velké a suché plody s tvrdým oplodím. Jejich tvar je vejčitý, někdy protáhle válcovitý. Oplodí má barvu červenou až červeně hnědou, je dřevnaté a 5-15 mm silné. Na vnitřním povrchu se nacházejí podélná vlákna. Uvnitř plodu se nachází dřeň houbovité až křídovité konzistence, která obsahuje velké množství ledvinitých semen. Dužina má kyselou chuť, je poživatelná a používá se především pro výrobu osvěžujících nápojů. Také semena jsou jedlá.

Muž s nasbíranými plody baobabu

Plody jsou zavěšené na větvích jako kdyby byly pověšené na dlouhých šňůrkách. Jedná se o prodloužené plodní stopky, které mohou dosahovat délky až jednoho metru. Jsou to tobolky o délce 20 cm, které svým tvarem připomínají okurky. Plody poskytují celou řadu zdravotních výhod.

Velký obsah vitamínů a minerálů

Výživový obsah se může lišit a to v závislosti na zeměpisné poloze a také v různých částech rostlin. Buničina obsahuje velké množství vitamínu C, antioxidanty a některé důležité minerály (draslík, hořčík, železo, zinek). Listy jsou bohaté na vápník a kvalitní bílkovinu. Semena a jádra obsahují vlákninu, tuk a mikroživiny (thiamin, vápník, železo). Ve většině míst, kde baobab neroste, se používá sušený prášek. Lze jej zamíchat do oblíbeného nápoje, přidat do pečiva nebo si jej nasypat do jogurty či ovesné kaše.

Dvě lžíce (20 gramů) prášku z plodů baobabu obsahují:

  • kalorie: 50 kalorií
  • bílkoviny: 1 g
  • sacharidy: 16 g
  • tuk: 0 g
  • vláknina: 9 g
  • vitamín C: 58% doporučené denní dávky (DDD)
  • vitamín B6: 24% DDD
  • niacin: 20% DDD
  • železo: 9% DDD
  • draslík: 9% DDD
  • hořčík: 8% DDD
  • vápník: 7% DDD

Podpora při hubnutí

Některé výzkumy zjistily, že přidání baobabu do stravy může být prospěšné, pokud chceme snížit váhu. Pomáhá vytvářet pocit sytosti a omezuje chutě. Je to především díky obsahu vlákniny, absenci tuku a malému množství kalorií.

Pomoc při vyrovnávání hladiny cukru v krvi

Vzhledem k vysokému obsahu vlákniny může baobab pomáhat zpomalit vstřebávání cukru do krevního řečiště, což může dlouhodobě  zabránit tvorbě krevního cukru a stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Prášek z plodů baobabu

Prášek z plodů baobabu

Pomoc při snižování zánětu

Baobab obsahuje antioxidanty a polyfenoly, které chrání naše buňky před oxidačním poškozením a pomáhají snižovat zánět. Některé studie naznačují, že chronický zánět může přispět ke vzniku některých zdravotních obtíží, mezi něž patří srdeční obtíže, rakovina, diabetes nebo autoimunitní onemocnění. Nicméně, navzdory těmto slibným zjištěním je stále zapotřebí více výzkumu, aby se zjistilo, jak může baobab ovlivnit zánět.

Potenciální vedlejší účinky

Ačkoli může většina lidí baobab bezpečně konzumovat, měly by být vzaty v úvahu některé potenciální nežádoucí účinky. Semena a buničina obsahují antinutrienty, jako jsou fytáty, taniny a kyselina šťavelová, které mohou snížit vstřebávání a dostupnost živin. Pokud máte dotazy či obavy, konzultujte jeho konzumaci se svým lékařem.