Konzumace avokáda se stala nesmírným hitem, a to až takovým, že se avokádo proměnilo v oblíbený vzor na oblečení a dalším textilu. Nejenže ho příznivci zdravého stravování považují za superpotravinu, ale jedná se o druh ovoce s opravdu jedinečnou konzistencí a zvláštní chutí.

Avokádo

Avokádo je zajímavým druhem ovoce a plodem statného zeleného stromu hruškovce přelahodného (Persea americana). Původem je tento strom ze subtropických a tropických oblastí Ameriky, ale díky své oblibě se rozšířil do mnoha dalších oblastí na všech světadílech. Z jednoho stromu se v průměru sklidí asi 120 avokád.

Plody

Zralý plod má typickou tmavozelenou až černou slupku a uvnitř se nachází dužina světle žluté barvy. Pokud je plod zralý, je dužina jemná a dá se dobře rozmačkat. Nezralá dužina je tuhá a chutná opravdu zvláštně. Uvnitř plodu se nachází kulatá nejedlá pecka s průměrem okolo 3-5 cm. Tu si můžete nechat naklíčit v květináči a vypěstovat si rostlinku avokáda. Samotný plod může být 7 až 20 cm dlouhý a váha zralého plodu se pohybuje od 100 g až po 1 kg.

Odrůdy

K nám se nejčastěji dováží dvě odrůdy avokáda, a to Hass kalifornské a Fuerte floridské. Avokádo Hass má typicky bradavičnatou slupku a nabízeno je ve dvou fázích dozrávání, a to zelené a fialovočerné. Avokádo Fuerte je zelené a bývá větší. Zralá avokáda bývají často označována také zkratkou RTE- Ready to eat.

Nutriční hodnota

A proč se stalo avokádo natolik známým? Nejenže se jedná o fotogenický kousek ovoce, ale je nesmírně bohaté na zdraví přínosné látky. Je skvělým zdrojem minerálních látek (draslíku, mědi, fosforu, magnesia) a vitamínů C, E, K, H, B3 a B5. Skvělé také je, že samotná dužina obsahuje jen minimum cukru, ale velkou dávku tuku, tedy zdravých tuků mononenasycených i polynenasycených. Složením mastných kyselin se dokonce podobá olivovému oleji.

 

Zdravotní přínosy

Zdraví srdce

Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny jsou skvělou prevencí zdraví kardiovaskulární soustavy. Avokádo napomáhá snížit hladinu triglyceridů v krvi, které stojí za onemocnění srdce a cév. Zdravé tuky jsou pro naše srdce nesmírně přínosné a získat je můžete právě z avokáda.

Zrak

Avokádo se také preventivně stará o dobrý zrak. Obsahuje totiž lutein a zeaxantin a vitamín A, tyto látky jsou zodpovědné za celkové zdraví očí. Snižuje tak riziko vzniku onemocnění očí, které přichází především se stářím. Snižuje riziko vzniku šedého zákalu i makulární degenerace.

Trávení

Avokádo má příznivé vlivy také na trávicí trakt. I pokud jste v režimu hubnutí, je pro vás avokádo přínosné. Obsahuje nestravitelnou vlákninu, která podporuje správné trávení, navíc avokáda neobsahují sodík, ani cholesterol.

Dávka živin

Avokádo do vaše těla dostane dávku vitamínů, minerálních látek a především draslíku. Avokádo obsahuje velkou dávku draslíku, dokonce vyšší, než je obsažena v banánech či bramborách. Draslík je pro organismus velmi důležitý, jelikož je zodpovědný za řadu biochemických procesů.

Využití v kuchyni

Avokádo má v kuchyni pestré využití. Používá se zpravidla ve své syrové verzi. Připravit z něj můžete nejrůznější dipy, pesta, pomazánky, tradiční guacamole, přidat ho do smoothie či pokrájet na chléb. Z avokáda se připravují také omáčky, ale užití najde i ve sladkých pokrmech. Připravit z něj jde dokonce chutnou čokoládovou pěnu. Avokádo snadno poslouží také jako náhražka za majonézu či máslo.

POZOR: Avokádo obsahuje také persin, který je silně jedovatý pro papoušky a kanárky. Avokádo by se však nemělo podávat ani psům či kočkám.