Rýžové koláčky byly velmi populární svačinou během nízkotučného šílenství v osmdesátých letech 20. století. Vyrábějí pufováním celých zrn, která se stlačují. Často se konzumují jako nízkokalorická náhrada za chleba. Základní druh se vyrábí pouze z rýže, ale k dostání jsou i varianty ochucené.

Nízký obsah živin

Je to v podstatě rýže a vzduch a díky tomu se nemohou chlubit žádným působivým nutričním profilem.

Jeden obyčejný rýžový koláček vyrobený z hnědé rýže obsahuje:

  • kalorie: 35 kalorií
  • sacharidy: 7,3 g
  • vláknina: 0,4 g
  • bílkoviny: 0,7 g
  • tuk: 0,3 g
  • niacin: 4% doporučené denní dávky (DDD)
  • hořčík: 3% DDD
  • fosfor: 3% DDD
  • mangan: 17% DDD

Ještě v nich nalezneme minimální množství vitamínu E, riboflavinu, vitamínu B6, kyseliny pantothenové, železa, draslíku, zinku, mědi a selenu. Obsah sodíku závisí na to, zda jsou solené či nikoli. Kromě toho bylo prokázáno, že proces pufování snižuje obsah antioxidantů, které jsou v rýži obsažené. Tato výživová fakta se vztahují pouze na neochucené kousky. Ochucené ještě často obsahují přidané cukry a další přísady.

Zdravé nebo škodlivé efekty

Rýžové koláče mohou mít pozitivní i negativní účinky na naše zdraví.

  • Některé obsahují celá zrna

Rýžové koláče se často vyrábějí z celozrnné hnědé rýže. Bylo prokázáno, že dieta s vysokým obsahem celých zrn snižuje riziko vzniku chronických onemocnění.

Velká studie více než 360 000 lidí zjistila, že ti, kteří konzumovali většinu celých zrn, jako je hnědá rýže, měli o 17% nižší riziko úmrtí z jakýchkoli příčin. Ne všechny rýžové koláčky však používají celá zrna. Na štítku výrobku musí být uvedeno “celozrnná hnědá rýže”.

  • Většina druhů je bezlepkových

Koláčky vyrobené výhradně z rýže jsou bezlepkové. Některé druhy však obsahují i jiná zrna, je tedy potřeba číst pozorně etikety.

  • Mohou zvyšovat hladinu cukru v krvi

Rýžové koláčky mohou zvýšit hladinu cukru v krvi. Glykemický index (GI) je měřítkem toho, jak rychle potrava zvyšuje hladinu cukru v krvi. Rýžové koláčky mají GI skóre více než 70 – což je považováno za velmi vysoké číslo. Pokud chcete snížit jejich účinek na hladinu cukru v krvi, kombinujte je s bílkovinami ( maso, sýry, humus) a vlákninou, která je obsažená v ovoci a zelenině.

Barbora Brodacká

Barbora Brodacká

Mezi mé koníčky patří zdravé vaření a sport. Ráda žiji zdravě a o svoje zkušenosti a znalosti se s vámi dělím na tomto webu. Snad vám moje články pomohou a dozvíte se něco nového! :-)

Nové články