Pokud se řekne mrkev, většina z nás si představí oranžovou plodinu. Málokdo však ví, že existuje i odrůda, která má fialovou barvu. První důkazy o používání mrkve jako potraviny se zachovaly z dob Perské říše. Tyto starověké odrůdy byly právě fialové nebo dokonce bílé. Všechny druhy mrkve jsou vysoce výživné, ale fialová odrůda je obzvláště bohatá na silné antioxidanty, o nichž je známo, že pomáhají v boji proti zánětu a mají celou řadu zdravotních přínosů.

Výživové výhody

Všechny druhy mrkve obsahují vlákninu, draslík, vitamíny C, A a některé typy B a mangan. Mají malé množství kalorií. Jeden šálek syrové mrkve (asi 125g) dodá pouhých 52 kalorií. Velmi důležitý je obsah antioxidantů, především antokyanů.

Antokyany

Antokyany patří do rodiny polyfenolů, antioxidantů nacházejících se v fialovém ovoci a zelenině jako jsou ostružiny, hrozny, fialové brambory, fialové zelí a fialová mrkev. Pomáhají chránit naše tělo před oxidačním stresem, což se týká nerovnováhy mezi reaktivními molekulami nazývanými volné radikály a antioxidanty v našem těle. Oxidační stres byl spojen se zdravotními stavy, jako je rakovina, úbytek mentálních funkcí, srdeční choroby a stárnutí.

Diety s vysokým obsahem antokyanových potravin mohou chránit před určitými zdravotními stavy, zejména těmi, které souvisejí se zánětem.

Protirakovinné účinky

Studie ukazují, že silné antioxidanty nacházející se ve fialové mrkvi mají vlastnosti bojující proti rakovině. Strava bohatá na fialovou mrkev může pomoci snížit riziko výskytů některých typů rakoviny, mezi něž patří rakovina tlustého střeva a prsu.

Může podpořit ztrátu hmotnosti

Populační studie ukazují, že lidé, kteří jedí stravu bohatou na zeleninu, mají tendenci vážit méně, než lidé, kteří konzumují méně zeleniny. Jedním z důvodů je nízký obsah kalorií, avšak vysoká výživová hodnota. Výměna vysoce kalorických, zpracovaných svačinek a jídel za potraviny na bází zeleniny může pomoci snížit celkový příjem kalorií a povede tak ke zdravému úbytku hmotnosti. Fialová mrkev je kvalitním zdrojem vlákniny, která pomáhá snižovat chuť k jídlu.

Snadné přidání do stravy

Fialová mrkev je nejen výživná, ale velmi snadno ji přidáte do vašeho jídelníčku. Lze ji používat jako mrkev klasickou. Může být součástí zeleninových salátů, lze ji péci nebo vařit, můžete ji přidat do pomazánek nebo pečiva, lze ji konzumovat syrovou, může být součástí smoothie, lze ji přidat do polévek nebo pod maso.

foto: flickr.com/photos/johnloo/24077158439