Mozek je orgánem, který je organizačním a řídícím centrem nervové soustavy. Mozek řídí celý organismus a o jeho zdraví bychom měli preventivně dlouhodobě pečovat. Zdraví mozku totiž nepodporuje jen pravidelný pohyb, který zajišťuje jeho okysličování, kvalitní spánek, ale také vhodná výživa. Jaké potraviny mohou zdraví mozku opravdu prospívat?

Zdraví mozku

Pro zdraví mozku je nesmírně důležitá zdravá životospráva, tedy zdravý životní styl. Jen díky pravidelnému pohybu, dostatku spánku a vyvážené zdravé stravě může být váš mozek opravdu zdravým. Nutná je samozřejmě také pravidelná mozková činnost, tedy chvíle, kdy mozek opravdu zapojujeme a udržujeme ho v kondici. Díky tomu například pečujeme o kvalitní paměť a kognitivní funkce. Udržováním zdraví vašeho mozku totiž dbáte na dobrou koncentraci, paměť, poznávací funkce, ale chráníte svůj mozek preventivně i před Alzheimerovou chorobou či mozkovou mrtvicí.

Bobuloviny

Bobuloviny jsou zázrakem na poli zdravé výživy. Jsou zdrojem minerálních látek, vitamínů, vlákniny a antioxidantů. Dopřávejte si bobulové plody pravidelně, a ochráníte se tak preventivně před vznikem Alzheimerovy choroby. Dopřejte si například ostružiny, rybíz, maliny, borůvky, angrešt apod. Plody si můžete také zamrazit na zimu a i mražené budou obsahovat více vitamínů, než dovážené plody z velkých dálek, navíc za přemrštěné ceny. Jsou také skvělým zdrojem flavonoidů, efektivních antioxidantů. Ideální je konzumovat bobuloviny alespoň třikrát do týdne.

Zelená zelenina

Pro zdraví mozku je ideální i zelenina s tmavě zelenými listy, jako je například kadeřávek, kapusta či špenát. Obsahují totiž lutein a zeaxantin. Tato rostlinná barviva pečují o zdraví zraku, ale prospívají i paměti. Jelikož si je lidské tělo není schopno samo vyrobit, musíme je přijímat ze stravy. Přidat můžete zelené lístky do vašeho smoothie či je vždy přikládat jako zdravou přílohu k vašim pokrmům, dozdobit s nimi můžete také pečivo či míchaná vajíčka.

Tuky

Některé tuky jsou pro zdraví nesmírně přínosné, a také pro zdraví vašeho mozku. Ten potřebuje především přísun omega-3 mastných kyselin. Chrání totiž kognitivní funkce, pečují o duševní zdraví a udržují váš mozek fit. Podporují také zdravou paměť a chrání před vznikem Alzheimerovy choroby. Často však máme zdravých tuků ve stravě nedostatek. Ideální je pravidelná konzumace tučných mořských ryb, jako je makrela, losos či sleď. Zvolit však můžete i vegetariánská zdroje, jako jsou vlašské ořechy, lněná a chia semínka, avokádo či řepkový olej. Zařadit můžete do stravy i doplňky stravy s omega-3.

Kofeinové nápoje?

Pro koncentraci může být velmi přínosný kofein. Nadměrný přísun kofeinu však není pro zdraví přínosným. Dopřávat si však můžete kofein z přírodních kofeinových nápojů, například z matcha čaje, černého čaje či maté (nápoj z lístků cesmíny paragayské). Ty mohou podporovat koncentraci a kognitivní funkce. Volte však pouze kvalitní a zdravé nápoje s obsahem kofeinu.