Sedíte během vašeho zaměstnání skoro celou pracovní dobu? Sedavé zaměstnání a k tomu se pojící sedavý životní styl je pro vaše zdraví velkým rizikem. Nepřerušované sezení po celou pracovní dobu každý den pět dní v týdnu zvyšuje riziko vzniku vysokého krevního tlaku, diabetu a srdečních onemocnění. Jaká je vhodná prevence?

Pohyb

Pravdou je, že pro člověka je přirozený pohyb a téměř osmihodinové sezení pro jeho zdraví není přínosné. Setrvávání v jedné pozici zatěžuje klouby a mnohdy je sezení doprovázeno také hrbením a povolováním svalů, která by naše záda měla držet rovná. Ne vždy se totiž celou pracovní dobu soustředíme na to, že musíme sedět rovně. Ideální by samozřejmě bylo mít v práci dostatečný prostor na pravidelné protažení.

Fyzické úkoly

Pokud musíte u své práce pouze sedět, snažte se ve své kanceláři přijít na fyzické úkony, které můžete čas od času vykonávat. Běžte si častěji pro vodu, projděte se pro šanony, rozdělte si kopírování do více fází. Snažte se jednoduše v práci pohybovat a dopřát svému tělu protažení ze strnulé pozice.

Oběd

Skvělou volbou je i to, že začnete chodit na oběd do jídelny či alespoň někam, kam musíte dojít a nebudete jíst u svého pracovního stolu. Celodenním sezením se váš metabolismus zpomaluje a chůze na oběd je dobrou příležitostí provětrat tělo i mysl. Možností také je, že si dopřejete oběd v kanceláři, ale poté se půjdete alespoň na pár minut projít.

Cvičení

Máte-li v práci určené pravidelné přestávky, využijte je také k pohybu a protažení. Cvičit se dá totiž i vsedě, dopřejte si protažení krku, rukou i nohou a preventivně myslete i na správné sezení. I když se na vás ostatní mohou koukat jako na blázna, děláte to pro své zdraví.

Aktivní dojíždění

Dobrou volbou je pro vás také aktivní dojíždění do práce třeba na kole či koloběžce, pokud je to možné vzhledem k vzdálenosti a vaší kondici. Ráno se příjemně protáhnete a po práci také. Takto aktivní dojíždění je pro vás nesmírně přínosné a je prevencí řady onemocnění, zvláště pokud celou pracovní dobu jen sedíte.

Péče o oči

Pokud celý den v kanceláři pracujete s obrazovkou, myslete i na zdraví vašich očí a dopřejte si každých dvacet minut přestávku pro oči. Odvraťte zrak od obrazovky a snažte se dívat okolo sebe, procvičte si oči, které mohou být řádně unavené. Modré světlo z obrazovek totiž není pro naše oči tím nejzdravějším.

Zdravá strava

Zkuste se i s kolegy pustit do zdravého stravování, abyste se udrželi fit. Roli totiž hraje nejen pohyb, ale také strava, která vás může udržet v dobré náladě a plné energie. Po těžkém obědu budete zbytečně unavení a nebude se vám chtít ani na krátkou procházku. Lehký dobře stravitelný a vyvážený oběd vás naopak nabije novou energií.