Ukázalo se, že děti s tabletem méně zlobí, protože jsou zabrané do děje na displeji, s tím ovšem přicházejí problémy, které starší generace dětí neznaly. Na nebezpečný vliv tabletů a smartphonů upozorňují přední zdravotní žurnály, ale i známí psychologové, jako je Sue Palmerová. Ta varuje před ničivými vlivy, které mají sociální média na lidi, především pak na děti. Objevuje se nový druh nebezpečí a to ve formě mobilních telefonů, tabletů a iPadů. Rodiče je většinou používají pro uklidnění svých dětí a pro jejich odpočinek.
Psycholožka publikovala knihu s názvem “Toxic Childhood” („Toxické dětství“), v níž varuje před nebezpečím, které hrozí při častém používaní těchto přístrojů – začnou ovlivňovat duševní a fyzické zdraví dětí. Stále více dětí používá tato mobilní zařízení a obvyklá doba je více než 6 hodin denně. Sledují televizi a současně hrají počítačové hry, začínají mít potíže se soustředěním a pozorností. Stejně tak jako se u dětí stále častěji objevuje hyperaktivita, na kterou lékaři předepisují léky.
Zvláštní studie poukazuje na to, že asi 10% dětí mladších čtyř let usíná s tabletem v rukou. Podobný výzkum poukazuje na to, že více než 1/3 dětí mladších tří let má svůj vlastní tablet. Malé děti již neumějí žít bez těchto elektronických přístrojů, které děti zaujmou na velmi dlouhou dobu. Děti ztrácejí potřebu trávit čas venku, mezi svými vrstevníky, mají pak problém se socializací. Také to má negativní dopad na jejich komunikační schopnosti a týmovou spolupráci. Stávají se tak osamělými, pasivními a sobeckými osobami.
Preference reálného světa před virtuálním
Pokud se děti setkávají se svými vrstevníky, má to pro ně velmi pozitivní dopad, rozvíjejí nejen svoje komunikační schopnosti, ale i empatii a získávají větší dovednosti pro řešení sociálních a společenských problémů. Podle American Academy of Pediatrics by děti mladší dvou let neměly trávit žádný čas u těchto přístrojů. Každý rodič by měl své děti směrovat do reálného světa, v němž by mělo trávit většinu času.
Naše společnost dosáhla, díky těmto přístrojům, velkého pokroku, ale pokud jde o zdraví našich dětí, měli bychom si uvědomovat, co je pro ně dobré. Jejich kreaivní myšlení, sebedůvěra a sociální dovednosti by neměly být ničím narušovány.
photo credit: flickr.com/photos/henriksent/6774634275