Káva patří mezi oblíbené povzbuzující nápoje. V nadměrném množství však může mít negativní dopad na naše zdraví. Kolik kávy je možné bez obav vypít a jak je to s kávou v těhotenství? Na otázky hledal odpověď výzkum amerických vědců.

Kolik kofeinu je ještě v normě

Káva patří k oblíbený ranním rituálům
pixabay.com

Poslední známý výzkum na téma maximální doporučené denní dávky kofeinu byl zveřejněn v roce 2003. Vědci tehdy stanovili horní hranici na 400 mg kofeinu denně u dospělé populace a 300 mg kofeinu u těhotných žen. To dopovídá 4 a 3 šálkům kávy za den.

Nejnovější studie byla provedena vědeckým týmem z několika institucí v čele s farmaceutickou společností ToxStrategies. Odborníci zkoumali zdravotní dopady pití kávy v množství vyšším, než dovoloval předchozí výzkum. 

Výsledky studie naznačují, že pravidelné pití 4 šálků kávy nemá žádný negativní vliv na činnost srdce, zdraví kostí, reprodukci nebo vývoj a chování jedince.

Zároveň však upozorňují na zdravotní obtíže, které mohou nastat již při konzumaci jakéhokoliv množství kofeinu u citlivých jedinců. Jedná se o všeobecně známé vedlejší účinky kávy, které zmiňovaný výzkum nezahrnoval. Patří mezi ně bolesti hlavy, kolísání krevního tlaku nebo třeba sklon k úzkostem

Autoři studie zdůrazňují, že káva není jediným zdrojem kofeinu. Ten je obsažen také v kolových nápojích, čaji, energy drincích nebo čokoládě. Tento fakt by měl být zohledněn při počítání celkového množství denní spotřeby kofeinu.

Pití kávy v těhotenství bez rizika

Káva v těhoteství je na zvážení každé maminky
pixabay.com

Výzkum ukazuje, že přiměřené množství kofeinu by nemělo mít negativní následky ani v těhotenství. Pokud se budoucí maminka bude držet maximální povolené dávky, což jsou v přepočtu 3 šálky kávy denně, nemělo by to ohrozit ji ani plod. Oficiální zdravotnické organizace však doporučují gravidním maximálně 2 šálky kávy denně.

Konzumace kávy v těhotenství zůstává i přes četné výzkumy sporná. Vše je nutné hodnotit s ohledem na individuální citlivost na kofein. Maminky, které nepociťují na vlastní osobě výrazné účinky kofeinu, si ji pravděpodobně mohou bez obav dopřát i během těhotenství. Naopak ženy, které mají po vypití šálku kávy problém s kolísáním krevního tlaku nebo nespavostí, by se mu měly i přes doporučení odborníků během gravidity vyvarovat.

Pokud jste těhotná a máte ranní šálek kafe spojený s pohodovou atmosférou, zkuste nahradit kávu některou z bezkofeinových alternativ. Můžete sáhnout po některé z obilných kávovin, které mají příjemně nasládlou chuť. Výborné je také chai latte- tedy čaj ozvláštněný exotickým kořením a mlékem. 

Potřebujete povzbudit? Jde to i bez kávy!

Vyzkoušejte přírodní alternativy ke kávě
pixabay.com

Pokud potřebujete dodat rychle energii a nechcete sahat po další kávě, vyzkoušejte některou z alternativních metod, stačí si jen vybrat:

  • Vyzkoušejte zelený čaj – Obsahuje povzbuzující tein a na rozdíl od kávy vám navíc dodá vitamin C, třísloviny a přírodní spalovač tuku
  • Protáhněte se – Deset minut jógy nebo pilatesu vás probudí možná lépe, než hrnek kávy
  • Dejte si sprchu – Pokud máte možnost, dopřejte si krátkou sprchu ve vlažné vodě, která rozproudí krev ve všech částech těla a je zcela bez vedlejších účinků
  • Zařaďte chia semínka – Mají povzbuzující účinky a navíc jsou super zdravá
  • Rozhýbejte se – Nejlepší povzbuzení je zaručeně pohyb, tak vyrazte na svižnou procházku kolem bloku, která vám skvěle okysličí mozek