O kyselině ellagové jste pravděpodobně ještě neslyšeli, ale reálně jistě konzumujete řadu potravin, které právě tuto kyselinu obsahují. Proč je kyselina ellagová zdraví natolik přínosná? A jaké potraviny ji obsahují v hojném množství?

Kyselina ellagová

Kyselina ellagová je polyfenolickým antioxidantem, který je hojně obsažen především v ovoci a zelenině. Je velmi důležitá a zdraví přínosná, jelikož má antioxidační a protinádorové vlastnosti. Kyselina ellagová je produkována především rostlinami, které ji převádějí do formy tzv. taninu, tedy třísloviny. Největší koncentraci kyseliny ellagové byste našli v malinách, brusinkách, hroznovém víně či ořeších.

Zdroje kyseliny ellagové

Aby vaše strava obsahovala dostatek této kyseliny a organismu byla zajištěna pravidelná dávka, neměly by vám ve stravě chybět především tyto potraviny:

  • maliny
  • moruše
  • granátová jablka
  • jahody
  • ostružiny
  • brusinky
  • tmavé hrozny
  • vlašské ořechy
  • pekanové ořechy
  • zelený čaj
  • červené víno

Zajímavé je, že třeba i borůvky obsahují kyselinu ellagovou, ale v menším množství než například maliny. Pokud konzumujete pestrou stravu bohatou na čerstvou zeleninu, ovoce a ořechy, bude ve vašem jídelníčku tato kyselina adekvátně zastoupena.

Zdravotní přínos

Rakovina

Kyselina ellagová je stále zkoumána jako potencionální ochránce před vznikem rakovinného bujení. Její protinádorové vlastnosti jsou založeny na schopnostech přímé inhibice vazeb některých karcinogenů na DNA. Kyselina ellagová tak může mít podobně jako jiné polyfenolické antioxidanty chemoprotektivní účinky tím, že omezuje oxidační stres.

Obezita

Pestrá strava bohatá na čerstvou zeleninu a ovoce, která do těla přináší dávku minerálních látek a vitamínů je také prevencí vzniku nadváhy a obezity. Konzumace mnoha výše zmíněných potravin pomáhá k docílení zdravější stravy a podporuje také hubnutí přebytečných tuků. Strava bohatá na polyfenoly má příznivé účinky na tzv. metabolický syndrom, který zahrnuje mnoho dnes běžných onemocnění, jako je obezita, vysoký krevní tlak, cholesterol či vysoké hladiny cukru v krvi.

Zánět

Strava bohatá na kyselinu ellagovou také snižuje riziko vzniku zánětu v těle. Jedná se o zdraví velmi příznivý antioxidant.

Virové onemocnění

S kyselinou ellagovou se pojí také ochrana před virovým onemocněním, jako je například chřipka.