Chůze na místě: Až budete příště chystat večeři, telefonovat nebo se dívat na televizi, nestůjte jen tak

Možná to zní pro mnohé z vás trochu zvláštně, ale chůze na místě je v poslední době čím dál oblíbenější. Nalezení několika chvil, kdy si můžete dopřát pár minut pohybu, totiž může být klíčem k lepšímu a zdravějšímu životnímu stylu. Chůze na místě je jednoduchým cvičením, které bude vyhovovat každému.

Proč a jak chodit na místě

Cokoli, co nás přiměje k pohybu namísto sezení nebo ležení, je pro náš organismus z dlouhodobého hlediska přínosné. I chůzí na místě totiž zvyšujeme tepovou frekvenci, což je pro tělo signál, aby začalo do svalů pumpovat více kyslíku a krve, a tím jim pomohlo se efektivněji pohybovat, a tedy i spalovat více kalorií.

Velkou výhodou chůze na místě je to, že ji můžete provádět téměř kdekoli, například v práci v kanceláři, při čekání ve frontě, doma při vaření večeře, sledování televize, především během reklam, telefonování nebo skládání prádla. Odpadá tak výmluva mnoha z nás, že na pohyb nemáme čas. Chůzi na místě můžete provádět venku, ale stejně snadno ji můžete provádět i uvnitř, je též vhodným cvičením pro osoby, které mají určitá ortopedická omezení. Stačí být trochu kreativní, různých míst i způsobů, jak můžete chodit na místě, existuje nespočet. Jedna studie zjistila, že při chůzi na místě spálíte zhruba 258 kalorií za hodinu, což odpovídá 129 kaloriím za 30 minut.

Tipy, jak z chůze na místě vytěžit maximum

Zdá se to jednoduché, ne? Vše, co děláte, je, že chodíte na jednom místě a ještě u toho stíháte dělat další věci. Existují ale i určitá doporučení, která se vyplatí dodržovat.

  • Noste pohodlné boty a oblečení – ano, i když jste doma, zvolte obuv s dobrou oporou a pohodlnou podrážkou. Také se ujistěte, že máte prodyšné a pohodlné oblečení.
  • Pohybujte rukama – pokud to je možné, používejte co nejvíce vaše paže. Pohyb paží vám pomůže spálit více kalorií.
  • Zvedejte nohy – začátečníci mohou začít tím, že při chůzi na místě mírně zvednou kolena. Pokročilí mohou na místě pochodovat nebo zrychlit kroky.
  • Zvyšte si tepovou frekvenci – obecně se doporučuje alespoň 150 minut středně intenzivního cvičení během týdne, ale pokud s cvičením teprve začínáte, snažte se dosáhnout 50 až 60 % své maximální tepové frekvence. Nakonec budete muset intenzitu časem zvýšit, jak se bude vaše tělo přizpůsobovat.
  • Stanovte si cíl – počet minut strávených cvičením je sice důležitý, ale motivovat vás mohou i další faktory, například počet kroků, které každý den ujdete.
Žena chodící na místě během telefonování.
zdroj: pexels.com

Výhody chůze na místě

Chůze na místě je jednoduchý způsob cvičení, který přináší mnoho menších i větších výhod. Mezi jeho nejčastěji uváděné benefity patří zejména to, že je zdarma, lze ho provozovat kdekoli, vejde se i do nabitého programu dne, spaluje kalorie či že nevyžaduje žádné specifické vybavení. Například pokud jste v práci v kanceláři a za 10 minut máte schůzku, malá chůze na místě během čekání může pomoci zlepšit váš kardiovaskulární systém a dodat energii. Kromě toho fyzická aktivita podporuje nejen zdraví fyzické, ale též duševní.

Způsoby chůze na místě

Nemyslete jen na klasickou chůzi vpřed. Velmi účinná je chůze do provizorního kopce, přidání malých závaží na vaše kotníky nebo jejich držení při chůzi v rukou. V neposlední řadě lze během chůze přidat i několik posilovacích cviků, a nenápadně tak chůzi na místě proměnit v jakýsi trénink celého těla. Několik minut se procházejte na místě a poté udělejte několik kliků. Několik dalších minut se procházejte na místě a poté udělejte několik sklapovaček. Další možností, především pokud vám chůze na místě připadá příliš monotónní, je chodit v intervalech. Místo toho, abyste chodili celou dobu stejným tempem, na minutu nebo dvě zrychlete a pak zase zpomalte.

Objevte všechny výhody chůze pro naše zdraví.

Zdroj: verywellfit.com, cdc.gov, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, health.clevelandclinic.org

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X