Běhání je přirozeným druhem pohybu. Nevyžaduje žádné speciální dovednosti, znalosti, vybavení ani trénink. Při běhu se zapojí svaly celého těla. Nejnovější studie ukazují, že i občasný běh na krátkou trať významně snižuje riziko předčasného úmrtí.

Běh udržuje tělo v kondici

Běh snižuje riziko kardiovaskulárních chorob

pixabay.com

Nedávná studie Univerzity v Melbourne prokázala, že i nepravidelné rekreační běhání významně zlepšuje zdravotní stav a snižuje riziko předčasného úmrtí. Studie vycházela z 14 předchozích výzkumů provedených v různých částech světa, přičemž výsledky hovoří jednoznačně. 
Podle ní mají lidé, kteří se alespoň sem tam proběhnou, až o 25 % nižší pravděpodobnost předčasného úmrtí a o 30 % nižší šanci na onemocnění kardiovaskulárními chorobami a některými typy rakoviny.
V současné době patří výše zmíněné nemoci mezi nejčastější příčiny smrti. Proto je jejich prevence významným faktorem ovlivňujícím délku života.

Stačí krátká trasa

Běhání zlepšuje kondici v každém věku

pixabay.com

Nemusíte obden uběhnout maraton, abyste na svém těle cítili účinky tohoto pohybu. Výsledky studie jasně ukazují, že i občasný běh na kratší trať udržuje tělo v kondici a významně snižuje riziko civilizačních nemocí. Ty vedou k předčasnému úmrtí, takže sem tam si jít zaběhat vám může prodloužit život o pár let.
Dobrá zpráva také je, že není třeba zvyšovat dávky pohybu. Tělo potřebuje udržovat v určité bdělosti, není nutné trénovat na olympiádu. Naopak občasné vyběhnutí vašemu organismu připomene všechny důležité svaly a dodá vám pořádnou porci kyslíku a endorfinů.

Jak na rekreační běh pro zdraví

Pokud si chcete udržet dobrý zdravotní stav až do pozdního věku, věnujte se rekreačnímu pohybu. Občasný běh na kratší trať není nic složitého, stačí se držet několika základních pravidel:

  • před během a po něm se důkladně protáhněte
  • snažte se běhat na čerstvém vzduchu, ideálně v přírodě
  • při běhání na tvrdém povrchu, jako je asfalt, se vyplatí investovat do kvalitní běžecké obuvi
  • pokud nestíháte nebo je venku škaredě, můžete si zaběhnout i pár koleček kolem bytu
  • pokud je na vás běh napoprvé moc náročný, vyzkoušejte rychlochůzi
  • po běhání nezapomeňte doplnit tekutiny
Portahování je důležitou součástí běhání

pixabay.com