Celá řada lidí se cítí neklidná v okamžiku, kdy nemá svůj telefon po ruce. Tato závislost s sebou přináší celou řadu škodlivých účinků. U mnoha lidí se při závislosti na mobilních zařízení projevuje stres a úzkost pokaždé, když jsou mimo dosah svých elektronických hraček. Dlouhodobé používání telefonu může způsobit depresi, snížit koncentraci a omezit náš výkon. Kromě toho dochází ke zhoršení spánku a dokonce i ke špatnému držení našeho těla.

Zajímavé informace

Průměrný uživatel smartphonu ve věkové skupině 18–44 let stráví s telefonem denně 2 hodiny a to zejména komunikací pomocí SMS zpráv či sociálních médií. 80% těchto lidí kontroluje svůj mobilní telefon každých 15 minut.

Závislost na mobilním telefonu vyvolává charakteristické chování, mezi jehož projevy patří:

  • Úzkost, netrpělivost a stres, pokud nemohou ihned poslat odpověď na příchozí zprávu.
  • Podrážděnost a pocity nevolnosti, pokud jsou daleko od svého telefonu.
  • Zapomnětlivost způsobenou nesoustředěním, jež vyvolává absence telefonu.
  • Oddalování spánku z naléhavé potřeby posílat zprávy.
  • Ztráta produktivity práce a neschopnost zapojit se do jakékoli činnosti.

Toto chování lze pozorovat u uživatelů mobilních telefonů všech věkových kategorií. Obsedantní používání mobilních telefonů může bránit celkovému blahu člověka více způsoby než jedním. Samotný akt častých textových zpráv může být vyčerpávající na emocionální úrovni, což vede k dezorientaci a únavě. Díky snadné komunikaci je na nás neustále kladen tlak, což má přímý dopad na každodenní život.

1. Stres, úzkost a deprese

Vědci zjistili, že potřeba být neustále ve spojení způsobuje stavy úzkosti. Pokud je takovému člověku odebrán mobilní telefon, zvýší se mu tepová frekvence. Dostaví se strach z přerušeného kontaktu s okolním světem přes mobilní aparát. Dlouhodobé účinky stresu a úzkosti mohou vyvolávat chronické duševní i fyzické obtíže.

2. Přerušený spánkový režim

V současné době je poměrně běžné, že smartphone je poslední věc, kterou někteří z nás drží v ruce před usnutím a první, na kterou se dívají po probuzení. Některé studie ukázaly, že dlouhodobé vystavování světlu s krátkou vlnovou délkou (např. z chytrých telefonů) způsobuje nepravidelný spánek.

3. Snižování pozornosti a soustředění

Výzkum zjistil, že právě přítomnost smartphonů kolem nás může způsobit pokles koncentrace a pozornosti. To platí i tehdy, když se lidé snaží vyhnout pokušení zkontrolovat své telefony.

4. Zhoršené držení těla

Studie zaznamenaly, že typická pozice krku vpřed, kterou mají lidé, když se dívají do telefonu, může z dlouhodobého hlediska způsobit poškození struktury krční a bederní páteře, stejně jako vazů. Tyto změny mohou způsobovat změny v pozici držení hrudního koše, což povede k dýchacím obtížím.

5. Zhoršení zraku

Ukazuje se, že většina z nás si není plně vědoma možných účinků poškození zraku. Výzkum zjistil, že nadměrné namáhání může vyústit v krátkozrakost či dalekozrakost. Telefony také vydávají modré světlo, jež může poškodit živou tkáň, především oční sítnici.

6. Vyšší riziko rakoviny

Mobilní telefony vyzařují rádiové vlny, které mohou být absorbovány tkáněmi, které jsou blízko oblasti kontaktu. Tato forma záření je možná karcinogenní, i když je třeba provést další studie, aby bylo možné pochopit plný rozsah jeho účinků.

Jak se vyhnout závislost na mobilním telefonu

K osvobození od negativních dopadů nadužívání mobilních telefonů je důležité provést několik změn životního stylu. Zde je několik z nich:

  • Každý den si vyhraďte určité množství času, kdy se budete zcela držet dál od svého telefonu.
  • Udržujte telefon v dostatečné vzdálenosti od postele a používejte klasický budík, abyste se probudili včas.
  • Omezte čas, který strávíte psaním textových zpráv.
  • Najděte si nového koníčka, který vás odpoutá od telefonu.