Játra jsou velmi důležitým orgánem. Mají na starost řadu důležitých úkolů, od produkování bílkovin a cholesterolu až po ukládání vitamínů, minerálů a karbohydrátů. Spalují také toxiny, jako je alkohol a léky. Udržet játra v dobré kondici je pro zdraví naprosto nezbytné. Tento článek vám představí jedenáct potravin, které byste měli jíst, abyste měli zdravá játra.

1. Káva

Káva je jedním z nejlepších nápojů, které můžete pít, abyste zlepšili zdraví jater. Studie ukázaly, že pití kávy chrání játra před onemocněními. A to i ty jedince, kteří už s játry mají problém. Studie opakovaně potvrzují, že pití kávy snižuje riziko cirhózy a pomáhá předcházet poškození u lidí, kteří trpí chronickým onemocněním jater. Pití kávy může také snížit riziko vývoje běžné rakoviny jater a má pozitivní účinek na onemocnění a záněty jater. Pojí se se sníženým rizikem smrti u lidí, kteří trpí chronickým onemocněním jater a nejvíce mohou čerpat lidé, kteří pijí alespoň tři šálky denně.

Tyto přínosy vychází ze schopnosti kávy předcházet ukládání tuku a kolagenu, což jsou látky, které játrům ubližují. Káva také snižuje záněty a zvyšuje hladinu antioxidantů. Antioxidanty neutralizují škodlivé volné radikály, které se v těle vytvářejí přirozeně a mohou poškodit buňky. Protože má káva mnoho pozitivních vlastností, játra vám za ranní šálek určitě poděkují.

Závěr: Káva zvyšuje hladinu antioxidantů v játrech, což zabraňuje zánětům. Snižuje také riziko vzniku onemocnění jater, rakoviny a dalších zdravotních problémů.

2. Čaj

Čaj se považuje za přínosný pro zdraví jako takové, průzkumy ale potvrdily také jeho prospěšnost pro játra. Velká studie v Japonsku zjistila, že pití 5-10 šálků zeleného čaje každý den může zlepšit prokrvovaní jater. Menší studie na pacientech s onemocněním jater, kdy pacienti pili zelený čaj plný antioxidantů 12 týdnů, zjistila, že se jim poté zlepšila hladina enzymů a snížil oxidační stres.

Jiné průzkumy ukázaly, že lidé, kteří pili zelený čaj, nebyli vystaveni tak velkému riziku onemocnění rakovinou jater. Nejnižší riziko bylo zaznamenáno u lidí, kteří pili čtyři a více šálků denně. Četné studie na myších a krysách ukázaly přínosné účinky extraktů z černého a zeleného čaje. Jedna studie na myších například zjistila, že extrakt z černého čaje pomáhá k lepšímu prokrvování jater. Lidé trpící problémy s játry by však měli užívání extraktu ze zeleného čaje pečlivě zvážit, protože s tím v minulosti byly značné zdravotní problémy.

Závěr: Černý a zelený čaj může zlepšit hladinu tuků a enzymů v játrech. Buďte však opatrní na užívání extraktů, které by mohly játra poškodit.

3. Grapefruit

Grapefruit obsahuje antioxidanty, které přirozeně chrání játra. Dva hlavní antioxidanty, které se v grapefruitu nacházejí, se nazývají naringenin a naringin. Několik studií na zvířatech zjistilo, že oba tyto antioxidanty pomáhají chránit játra před zraněním. Ochranné účinky grapefruitu mají dvě složky – snižují záněty a chrání buňky. Studie také ukázaly, že tyto antioxidanty mohou snížit vývoj hepatické fibrózy, což je velmi nepříjemné onemocnění, při němž se v játrech vytváří nežádoucí látky. Je to obvykle důsledkem zánětu jater.

Při zkoumání účinků antioxidantů na krysách se zjistilo, že narangenin snižuje množství tuku v játrech a naringin pomáhá trávit alkohol a vyvažovat tělo po přemíře alkoholu. Účinky grapefruitu nebo grapefruitového džusu nebyly dostatečně testovány, studie se soustředily především na jednotlivé látky v grapefruitu obsažené. Navíc byly téměř všechny studie provedeny na zvířatech. Přesto není mylné se domnívat, že je grapefruit dobrým způsobem, jak udržet naše játra zdravá, bez zánětů a chorob.

Závěr: Antioxidanty v grapefruitu chrání játra tím, že snižují záněty a zvyšují jejich obranný mechanismus. Studie samotného džusu na lidech však zatím nebyly provedeny v dostatečné míře.

4. Borůvky a brusinky

Borůvky a brusinky obsahují antocyaniny, antioxidanty, které mohou za jejich typickou barvu. Pojí se také s řadou zdravotních účinků. Několik studií na zvířatech zjistilo, že brusinky a borůvky, stejně jako extrakty nebo džusy z nich, mohou pomáhat udržet játra zdravá. Jíst tyto ovoce 3-4 týdny pomůže játrům vyvarovat se onemocněním. Borůvky navíc zvyšují imunitu buněk a enzymů.

Jiný experiment přišel s výsledky, že druhy antioxidantů, které se v bobulích běžně vyskytují, zpomalují vývoj fibrózy a dalších poruch. Studie byla provedena na krysách. Extrakt z borůvek prokazatelně zabraňuje vývoji rakovinných buněk v játrech zvířat. Na člověku je potřeba provést ještě další studie. Zařadit tyhle bobule do svého jídelníčku je určitě dobrý nápad, protože tím dodáte svým játrům dostatek antioxidantů, které potřebují ke svému zdraví.

Závěr: Bobule obsahují velké množství antioxidantů, což pomáhá chránit játra před onemocněním. Mohou zlepšit jejich imunitu. K potvrzení těchto výsledků je však potřeba provést další studie na lidech.

5. Hrozny

Hrozny, obzvlášť červené a zelené hroznové víno, obsahují řadu příznivých látek. Nejslavnější je resveratrol, který má spoustu přínosů pro zdraví. Mnoho studií na zvířatech prokázalo, že hrozny a hroznové džusy podporují játra. Studie zjistily, že hrozny dokáží snižovat záněty, předcházet onemocněním a zvyšovat hladinu antioxidantů.

Malá studie provedená na lidech trpících onemocněním jater ukázala, že doplnění stravy o extrakt z hroznových semínek pomohlo zlepšit funkci jater. Extrakt z hroznových semínek je koncentrovanou formou hroznů samotných, tyto dvě látky proto mohou mít odlišné účinky na tělo. Je potřeba provést více studií, než se tento extrakt začne všeobecně doporučovat lidem trpícím problémy s játry. Přesto je jisté, že hroznové víno je dobré jak pro lidi, tak pro zvířata a že játrům ani v nejmenším neubližuje.

Závěr: Studie na zvířatech ukázaly, že hrozny, hroznový džus a extrakt ze semínek chrání játra před poškozením, zvyšují hladinu antioxidantů a bojují se záněty.

 

Přejít na Nejzdravější potraviny pro vaše játra – 2.díl