Vitamín D je důležitou živinou pro naše zdraví, posiluje totiž imunitu a kosti. Máme důkaz i pro to, že dokáže pomáhat s hubnutím. Tento článek podrobně prozkoumá účinky vitamínu D na hubnutí.

Co je vitamín D?

Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích a můžete jej získat z mnoha potravin. Lidské tělo jej získává také ze slunečního záření. Vitamín D je nezbytný pro silné kosti a zuby, udržuje náš imunitní systém při dobrém zdraví a podporuje vstřebávání vápníku a fosforu.

Protože se vitamín D nenachází v mnoha potravinách přirozeně, většina výživových poradců a specialistů na zdraví a výživu doporučuje vystavovat se 5-30 minut denně slunečnímu záření, nebo užívat náhražky a doplňky stravy, abychom dosáhli doporučovaného denního množství 15 mcg.

Lidé žijící daleko od rovníku možná nedovedou strávit na slunci doporučenou denní dobu, může se stát, že slunce celý den nesvítí. Kůže dokáže v extrémních případech sama produkovat vitamín D po dobu šesti měsíců. Naneštěstí trpí nedostatkem vitamínu D téměř 50 % populace.

Rizika nedostatku zahrnují:

  • dospělé v postproduktivním věku
  • kojence
  • osoby s tmavou pletí
  • osoby s omezenou možností vystavovat se slunečnímu svitu

I obezita je jedním z rizikových faktorů nedostatku vitamínu D. Zajímavé je, že právě proto se spekuluje o tom, že vitamín D pomáhá s procesem hubnutí.

Závěr: Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, který můžete získat ze slunečního svitu, jídla nebo náhražek. Až polovina populace trpí jeho nedostatkem.

Lidé s nadváhou mají nižší hladinu vitamínu D

Studie ukázaly, že vyšší BMI a procento tělesného tuku se spojují s nižší hladinou vitamínu D. Několik odlišných teorií spekuluje o vztahu mezi nízkou hladinou vitamínu D a obezitou. Obézní lidé prý konzumují méně potravin bohatých na vitamín D, což by vysvětlovalo jeho nedostatek. Jiné studie poukazují na rozdíly v chování – obézní lidé se obvykle více zahalují a přijímají tak méně slunečního svitu než lidé s optimální postavou.

K rozložení vitamínu D do aktivní formy je zapotřebí mnoha enzymů a právě množství enzymů se často u obézních lidí liší. Studie z roku 2012 nicméně prokázala, že jakmile přizpůsobíte množství vitamínu D potřebám těla obézního člověka, zmizí rozdíly hladiny vitamínu D mezi obézními a zdravými.

Vitamín D je tedy závislý na tělesné stavbě člověka, takže obézní lidé potřebují přijmout víc vitamínu D než lidé s normální velikostí, aby dosáhli stejné hladiny vitamínu v krvi. To by mohlo vysvětlit, proč obézní lidé trpí v průměru více nedostatkem vitamínu D než jiní.

Překvapivě může hladina vitamínu D ovlivnit i hubnutí.

Teoreticky je možné, že je redukce tělesné hmotnosti ovlivněna nárůstem vitamínu D. Zatímco po zhubnutí zůstane množství vitamínu D v krvi stejné, hladina stoupne. Prokazatelně i malý úbytek hmotnosti vede ke zvýšení hladiny vitamínu D v krvi.

Účastníci studie, kteří shodili alespoň 15 % své hmotnosti, zažili nárůst až třikrát větší než ti, kteří shodili jen 5-10 % své hmotnosti. Některé důkazy navíc ukazují, že nárůst hladiny vitamínu D v krvi snižuje množství tělesného tuku a zrychluje hubnutí. Dnes jsme se dozvěděli, že hlavně obézní lidé trpí nedostatkem vitamínu D. Tato informace je pravděpodobná i proto, že požadované množství vitamínu D závisí na naší velikosti a hmotnosti. Nyní se dozvíme, jak hladina vitamínu D ovlivňuje hubnutí.

Vyšší hladina vitamínu D pomáhá s hubnutím

Existují ověřené důkazy pro tvrzení, že dostatečné množství vitamínu D může podpořit hubnutí a snižovat množství tělesného tuku. Adekvátní hladina vitamínu D v krvi, abyste měli zaručené zdraví a sílu kostí, je alespoň 20 ng/ml.

Nedávná studie zkoumala 218 obézních žen a žen s nadváhou po dobu jednoho roku. Všechny dodržovaly přísnou dietu a pravidelně cvičily. Polovina z žen dostala doplněk stravy vitamín D a druhá polovina placebo. V závěru studie vědci zjistili, že ženy, které dostávaly vitamín D, byly v hubnutí úspěšnější, shodily v průměru o 3 kilogramy víc než ženy, které měly vitamínu D nedostatek. Jiná studie se zaměřila na obézní ženy a a ženy s nadváhou po dobu dvanácti týdnů, kdy jim dodávala vitamín D jako doplněk stravy. V závěru studie ženy sice nezaznamenaly výrazný pokles váhy, ale díky zvýšené hladině vitamínu D se snížilo množství tělesného tuku.

Vitamín D se může pojit také se zpomaleným přibíráním.

Studie prováděná na 4 600 ženách zjistila, že vyšší hladina vitamínu D vede ke zpomalení tloustnutí. Vyjdeme-li tedy z těchto studií, musíme uznat, že vitamín D pomáhá s hubnutím, zvlášť když zvýšíme jeho hladinu v krvi. Dodáváním dostatečného množství vitamínu D můžete zhubnout, shodit pár kilo a zabránit dalšímu přibírání.

Jak vitamín D pomáhá s hubnutím?

Různé teorie zodpovídají tuto otázku různými způsoby. Studie prokázaly, že vitamín D může zabraňovat vytváření nových tukových buněk v těle. Zároveň umí vitamín D efektivně redukovat jednotlivé tukové buňky. Vitamín D navíc zvyšuje hladinu serotoninu v krvi, což je látka, která ovlivňuje vše od nálady až po kvalitu spánku. Serotonin hraje roli i při kontrolování chuti, může zvýšit uspokojení z jídla, snížit hmotnost a také příjem kalorií.

Vyšší hladina vitamínu D se občas pojí také s vyšší hladinou testosteronu, jehož dostatek může rovněž podpořit hubnutí. Studie z roku 2011 dodávala po dobu 1 roku 165 mužům vitamín D jako doplněk stravy. Tito muži pak měli více testosteronu než muži, kteří vitamín D neužívali. Několik studií rovněž prokázalo, že vyšší hladina testosteronu může snížit množství tělesného tuku a pomoci dlouhodobě zhubnout. Děje se tak díky zrychlování metabolismu, což umožňuje našemu tělu spalovat více kalorií hned po jídle. Testosteron může také bránit vytváření nových tukových buněk v těle.

Závěr: Vitamín D může pomoci s hubnutím, protože zabraňuje ukládání a vytváření tukových buněk a zvyšuje hladinu serotoninu a testosteronu.

Kolik vitamínu D potřebujete?

Dospělým mezi 19-70 lety se doporučuje přijímat alespoň 15 mcg vitamínu D každý den. Toto množství však není úplně přesné, protože záleží na vaší hmotnosti a celkové stavbě těla. Jedna studie došla k závěrům, že člověk by měl přijmout 1 mcg na kilogram, aby dosáhl správné hladiny vitamínu D v krvi. Takže podle toho, kolik vážíte, možná naroste optimální množství vitamínu D, které byste denně měli přijmout.

Vitamín D má však své hranice. Do určité míry platí, že čím víc, tím líp, nad 100 mcg se však výhodné účinky vitamínu D přestávají zvyšovat. Naopak – pokud konzumujete vitamín D jako doplněk stravy v příliš velkém množství, můžete si přivodit zdravotní potíže. Pokud chcete zvýšit doporučený denní limit, raději se poraďte se svým lékařem.

Závěr: Současná doporučení příjmu vitamínu D jsou alespoň 15 mcg denně. Některé studie však tvrdí, že množství mcg závisí na naší tělesné hmotnosti.

Závěrem

Je jisté, že mezi hladinou vitamínu D a hubnutím existuje nějaké propojení. Tím, že svému tělu dopřejete dostatek vitamínu D, udržíte ve správné hladině hormony a můžete díky němu snáz zhubnout či odbourávat tuk.

Platí to i naopak – pokud zhubnete, zvýší se hladina vitamínu D v krvi a vaše tělo bude schopno naplno využít i další příznivé vlastnosti tohoto vitamínu, například posílení kostí a ochranu imunitního systému. Pokud nemáte dostatek příležitostí chodit ven na slunce nebo jiným způsobem riskujete nedostatek vitamínu D v těle, možná byste měli vyzkoušet brát vitamín D jako doplněk stravy. Přidáním vitamínu D do svého jídelníčku si udržíte váhu pod kontrolou a zlepšíte své zdraví.