Přestože migrenózní bolesti hlavy mají základ v genetice, mohou je způsobovat i některé vnější faktory. Patří mezi ně životní styl a strava. S migrénou můžete bojovat i bez použití léků a to pomocí přírodních prostředků. Představíme si 4 účinné způsoby, jak na migrénu tou nejzdravejší cestou.

1. Potraviny, které pomáhají bojovat s migrénami

Celá řada potravin nám může pomoci migrénám předcházet, zmenšit jejich účinky či ulevit jejich příznakům.

Potraviny s obsahem bílkovin

Je to především maso – rybí, drůbeží a hovězí. Velmi vítané jsou i luštěniny.

Ovoce a zelenina

Obsahují celou řadu důležitých elektrolytů, které pomáhají regulovat svalové funkce a průtok krve. Mohou zabránit nerovnováze elektrolytů. Jsou rovněž bohaté na antioxidanty, které pomáhají vyrovnávat hladinu hormonů, snižovat záněty a působí proti toxinům.

Potraviny s vysokým obsahem vitamínů B

Velmi důležitý je především riboflavin, který obsahují semena, ořechy, luštěniny, zelená listová zelenina, vnitřnosti a některé mléčné výrobky.

Potraviny s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin

Semena, ořechy a ryby jako jsou sardinky nebo losos, mohou pomoci regulovat průtok krve a snižovat zánět.

Potraviny bohaté na hořčík

Mezi potraviny s vysokým obsahem hořčíku patří sladké brambory, banány, datle, fíky, avokádo, černé fazole, mandle, kefír, jogurt, dýňová semena, švestky a špenát.

2. Vyhněte se potravinám, které migrénu zhoršují

Mezi tyto potraviny patří rychlé občerstvení, rafinované a přidané cukry, dusičnany přítomné ve zpracovaném masu, potraviny s vysokým obsahem sodíku, pečivo s obsahem lepku, umělá sladidla, alkohol, vejce a kofeinové nápoje.

3. Používejte terapeutické esenciální oleje

Esenciální oleje by mohly pomoci snížit svalové napětí, zmírnit bolest, zvýšit průtok krve, snížit zánět, snížit úzkost a stres a vyvážit hormony. Můžete je aplikovat na bolestivou stranu hlavy a krku, abyste zmírnili stres a svalové napětí. Také můžete zmírnit bolest tím, že nakapete několik kapek oleje na nahřátý ručník a přiložíte na krk či hlavu asi na 15 minut.

Nejlepší esenciální oleje pro úlevu od bolesti hlavy

  • Rozmarýnový olej pomáhá zmírnit bolest tím, že zvyšuje průtok krve, zlepšuje trávení, snižuje abstinenční příznaky léků a kofeinu a zmírňuje boleti žaludku.
  • Eukalyptový olej pomáhá očistit naše tělo od škodlivých látek a toxinů, snižuje vysoký krevní tlak, zvyšuje průtok krve a snižuje bolest.
  • Levandulový olej pomáhá snižovat úzkost a stres, zvyšuje kvalitu spánku a snižuje svalové napětí. Levandulový esenciální olej má také přirozené sedativní a antidepresivní vlastnosti.

4. Další strategie pro léčbu migrény

Pacienti s migrénou mají příliš citlivý centrální nervový systém, který reaguje na spouštěče v jejich okolí. Mezi nejčastější spouštěče patří potraviny, nevhodné spací návyky, změny počasí, alkohol, kofein a další návykové látky, dehydratace, vystavení silným zvukům, expozice slunce a dalších světelných stimulů (obrazovka, monitor), nevyvážené hormony. Bylo zjištěno, že období hormonálních změn jako je menopauza, těhotenství, puberta nebo před menstruačním cyklem, může být rizikovým faktorem migrény.

Cvičte techniky mozku a těla

Masážní terapie, meditace, biofeedback, hluboké dýchání a další relaxační techniky, které spojují mysl i tělo, jsou užitečné pro všechny druhy migrény. Všechny tyto techniky pomáhají snižovat svalové napětí, regulují krevní tlak, zvyšují průtok krve a řídí stresovou reakci vašeho těla.

Snižte stres

Emoční a fyzický stres nebo nedostatek spánku mohou způsobovat migrény. Mají negativní dopad na průtok krve.

Dostatek kvalitního spánku

Úzkost a špatný spánek mohou způsobit migrény tím, že zvyšují zánět a vedou k hormonální nerovnováze. Měli byste spát zhruba 7-9 hodin denně.

Photo credit: flickr.com/photos/joandragonfly/26221134888