Vedlejší účinky vitaminu C a předávkování v ovoci a tabletách

Vitamín C je pro všechny velmi důležitým pomocníkem v boji proti nachlazení. Možná se vám také někdy stalo, že jste si tento vitamín naordinovali pro potřebu rychlé pomoci ve větším množství, než by mohlo být zdrávo. Otázkou je, zda předávkování může znamenat komplikace, či větší pomoc?

Proč užívat vitamín C

Vitamin C je velmi důležitou živinou, která je nejvíce obsažena v ovoci a zelenině (např. citrusové plody, zelí, řepa apod.). Dostatek tohoto vitamínu je zvláště důležitý pro udržení zdravého imunitního systému. Hraje také důležitou roli při hojení ran, udržuje silné kosti a zlepšuje funkci mozku. Jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé užívají doplňky vitamínu C, je prevence před nachlazením.

Přírodní zdroje vitaminu C
pixabay.com

Rozpustí se, ale neukládá se

Vitamín se lehce rozpouští ve vodě. Velkou výhodou je, že se neukládá v našem těle (na rozdíl od vitamínů rozpustných v tucích, které se v těle ukládají). Místo toho se zkonzumovaný vitamín přesune do tkání tělními tekutinami a veškerý nadbytek se vylučuje močí. Lidské tělo není schopné si vitamín C vyrobit samo. Proto je pro nás velmi důležité denně konzumovat ovoce a zeleninu, které tento vitamín obsahují.

Nadměrné užívání céčka

Můžeme se jím ovšem také „předávkovat“, což však může vést k nepříznivým vedlejším účinkům, jako jsou zažívací potíže, či ledvinové kameny. Naše tělo není schopné větší množství vitamínu řádně zpracovat, začne se hromadit a není vylučován močí. Náš organismus je naopak přetížen a mohou nastat zmíněné zažívací potíže.

Vedlejší účinky vitaminu C
pixabay.com

Přetížení železem

Je známo, že vitamín C zvyšuje vstřebávání železa. Váže se na železo, které se nachází v rostlinných potravinách. Tento druh železa není vstřebáván tělem tak účinně, jako železo, které je obsaženo v živočišných produktech. 

Vitamín C naše tělo jednoduše vstřebává. To je důležitá funkce, zejména pro jedince, kteří získávají většinu železa z rostlinných potravin. Pokud dojde k nadměrnému užívání vitamínu C, může dojít k přetížení organismu železem, které může způsobit vážné poškození srdce, ale také jater, slinivky břišní, štítné žlázy a nervové soustavy.

Vitamin C a ledvinové kameny

Konzumace příliš velkého množství vitamínu C může vést ke zvýšení množství krystalů v moči, a tím dojde ke zvýšení rizika vzniku ledvinových kamenů. Vysoký příjem vitamínu C je spojen nejen s vyšším množstvím krystalů v moči, ale také s vývojem ledvinových kamenů, zvláště pokud konzumujete více než 2 000 mg denně.

Přirozené zdroje vitamínů
pixabay.com

Lze se předávkovat vitaminem C?

Vzhledem k tomu, že vitamín C je rozpustný ve vodě a tělo vylučuje jeho nadbytečné množství během několika hodin po jeho konzumaci, je docela těžké ho konzumovat příliš mnoho. Ve skutečnosti je téměř nemožné získat příliš mnoho vitamínu C pouze ze stravy. U zdravých lidí se jakýkoli extra vitamin C spotřebovaný nad doporučené denní množství jednoduše vyplaví z těla pomocí moči. Rizika předávkování vitamínem C jsou však vyšší, když lidé užívají doplňky. Všechny nežádoucí účinky vitaminu C, včetně zažívacích potíží a ledvinových kamenů, se objevují, když ho lidé užívají ve velkých dávkách, vyšších než 2 000 mg.

Lidé, kteří jsou náchylní k ledvinovým kamenům, by měli být při užívání vitaminu C opatrní!

Citrusy a vitamin C
pixabay.com

Doporučená denní dávka vitamínu C

Pokud se rozhodnete užívat potravinový doplněk vitamínu C, je nejlepší zvolit takový, který neobsahuje více než 100% vašich denních potřeb. To je 90 mg denně u mužů a 75 mg denně u žen.

Zdroj: healthline.com

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X