Zelené mexické rajče schované v křehkém lampionku, to je tomatillo, pro mnohé neznámá plodina, která nabízí mnoho zdravotních výhod. Tomatillo je zelená odrůda mochyně dužnoplodé (Physalis philadelphica). Jeho domovinou je Mexiko, ale hojně jej využívají kuchyně ve Střední a Jižní Americe. Velmi hojně se pěstuje v Indii, Austrálii či Africe.

Plody

Plody mají v průměru přibližně 5 cm. Jejich kulatou bobuli chrání blanitý obal, který se nekonzumuje. Plody se nejčastěji sklízejí nedozrálé, mají světlezelené zbarvení a citrusovou chuť. Dozrálé plody jsou pak zbarvené do žlutooranžova a některé odrůdy dokonce do fialova. Připomínají malá rajčata, která se ukrývají v křehkých obalech.

Kulinářské využití

Tomatilla jsou velmi často součástí mexických studených omáček salsa verde či guacamole. Vzhledem k tomu, že mají vysoký obsah pektinu, lze je také použít pro výrobu marmelád a to především odrůdy fialové či červené. Lze je upravovat obdobně jako rajčata – dusit, smažit nebo grilovat.

Pěstování

Rostlina je teplomilná a bude prospívat v úrodné půdě, která je dobře propustná. Semínka lze vysévat do skleníku v období března-dubna a sazeničky pak na záhony v průběhu měsíce května. Plody se sklízejí na podzim, během září- října.

Physalis philadelphica

Zdravotní přínosy

Poskytuje celou řadu užitečných živin, vlákninu, vitamínů a minerálů. Podporuje zdraví trávicí soustavy, posiluje imunitní systém, dodává energii, snižuje riziko výskytu některých druhů rakoviny, zlepšuje vidění, pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a může pomoci při hubnutí. Kromě toho má malé množství kalorií.

100 gramů syrových plodů obsahuje:

  • voda – 91,63 g
  • energie – 32 kcal
  • bílkoviny – 0,96 g
  • tuky – 1,02 g
  • sacharidy – 5,84 g
  • vláknina – 1,9 g
  • vápník – 7 mg
  • železo – 0,62 mg
  • hořčík – 20 mg
  • fosfor – 39 mg
  • draslík – 268 mg
  • sodík – 1 mg
  • zinek – 0,22 mg
  • vitamín C – 11,7 mg
  • thiamin – 0,04 mg
  • niacin – 1,85 mg
  • vitamín B6 – 0,06 mg

Lepší trávení

A to díky obsahu vlákniny, která urychluje průchod potravy trávicím traktem, eliminuje tak zácpu, nadýmání a vznik žaludečních vředů. Může však ovlivnit i závažnější zdravotní obtíže, mezi něž patří rakovina tlustého střeva či žaludeční vředy. Kromě toho je vláknina užitečná při regulaci uvolňování sacharidů do krevního oběhu, díky čemuž dochází k regulaci cukru v krvi.

Protinádorový potenciál

Tým výzkumníků z University of Illinois, Chicago, publikoval studii v Tetrahedron Journal, která uvádí, že tomatilla obsahují unikátní antioxidační fytochemikálie, které byly přímo spojeny s protirakovinnými a antibakteriálními účinky. Antioxidanty pomáhají v boji proti účinkům volných radikálů, což jsou nebezpečné vedlejší produkty buněčné reprodukce, které mohou zabít nebo zmutovat zdravé buňky a proměnit je v rakovinné buňky.

Kromě toho zpráva zveřejněná v časopise American Journal of Epidemiology uvádí, že vitamín A, vitamin C a flavonoidy v tomatillech poskytují další účinky na ochranu proti rakovině, zejména pokud jde o rakovinu plic.

Podpora imunitního systému

Vitamin C nalezený v tomatillu může pomoci posílit imunitní systém tím, že stimuluje produkci bílých krvinek, primární linie obrany těla proti cizím látkám a patogenům. Vitamín C je také klíčovou složkou produkce kolagenu, která podporuje zdraví a tvorbu kožní tkáně, jakož i buněk a tkání, které tvoří naše orgány a krevní cévy, což zvyšuje udržitelnost organismu a metabolické funkce.

Podpora zraku

Vitamin A je již dlouho spojován se zdravím našich očí. Tomatillo obsahuje beta-karoten, derivát vitamínu A, který působí jako antioxidant a brání vzniku makulární degenerace, katarakty a dalším stavům, které mohou ovlivnit zdraví našich očí.

Nižší krevní tlak a zlepšení zdraví srdce

Poměr draslíku a sodíku v plodech může způsobit, že dojde ke snížená vysokého krevního tlaku. Draslík je vazodilatátor, což znamená, že uvolňuje krevní cévy, snižuje tlak na kardiovaskulární systém a podporuje cirkulaci a okysličování do životně důležitých částí těla.

UPOZORNĚNÍ

Plody mohou mít vyšší obsah alkaloidů, které zhoršují záněty kloubů. Pokud tedy máte problém s klouby či některá kloubní onemocnění, konzultujte konzumaci těchto plodů s vaším lékařem.

foto: flickr.com/photos/oregonstateuniversity/7797431710, flickr.com/photos/usdagov/28705276000, flickr.com/photos/hozae/3927121934