Původně byly těstoviny zavrhovány jako syté, ale málo výživné. Dnes jsou známé jejich klady spočívající především ve složených sacharidech a těstoviny jsou jednou z hlavních složek zdravého jídelníčku.

Svědčí o tom poměr vysoké spotřeby v Itálii a dalších zemích jižní Evropy a malý výskyt srdečních onemocnění v těchto oblastech. Češi často nahrazují sacharidy obsažené v chlebu a těstovinách koláči, knedlíky a mastnými jídly.

Těstoviny jako základ

Mohou být základem nekonečného počtu rychlých a zdravých jídel. Těsto vyrobené převážně z mouky a vody se používá v různých podobách buď sušené nebo čerstvé. Složené sacharidy v něm obsažené jsou v těle odbourávány a použity k vytváření zásob energie. Z toho důvodu jedí těstoviny vrcholoví sportovci, zejména ve vytrvalostních disciplínách jako je maraton apod.

Obecné povědomí o těstovinách

Navzdory rozšířené víře těstoviny nemají vysoký obsah kalorií a naopak pokud se podávají pouze s rajskou omáčkou nebo čerstvou zeleninou, lze je zařadit i do redukční diety. Po těstovinách se tloustne, jen když se omastí máslem a posypou sýrem nebo polijí smetanovou omáčkou.

Z čeho se vyrábějí

Sušené bílé těstoviny, které se staly jednou z nejoblíbenějších potravin rychlých na přípravu, jsou vyrobeny z vody a hrubé mouky získávané z tvrdé pšenice Durum, bohaté na bílkoviny. Mouka obsahuje vlákninu a rezistentní škrob, který pomáhá udržovat zdravou trávicí soustavu.

Těstoviny z celozrnné pšenice jsou vyrobeny ze 100% celozrnné pšenice nebo hrubé tvrdé pšeničné mouky. Mají tužší strukturu než bílé těstoviny a více vlákniny a tiaminu, vitamínu B, potřebného k přeměně sacharidů na energii. Těstoviny z celozrnné pšenice mají cca o 10 % více kalorií a o 5 % víc proteinu než bílé těstoviny. Kvůli barvě a vůni se někdy přidávají rajčata nebo špenát a různé bylinky.

V jihovýchodní Asii, Číně a Japonsku se těstoviny obvykle vyrábějí z pšenice, rýže, asijských fazolí mungo nebo z pohanky a těstovinové nudle jsou zde nedílnou součástí národních jídelníčků. Podávají se samotné nebo se přidávají do polévek, salátů či jako příloha k teplým jídlům.