Uzemnění, jak tento způsob někteří lidé nazývají, znamená dotýkat se bosýma nohama země. Přínosy této metody souvisí s intenzivním záporným nábojem, který má naše Země. Tento náboj obsahuje elektrony a teoreticky by mohl sloužit jako dobrý zdroj antioxidantů a elektronů, které ničí škodlivé volné radikály.

James Oschman, doktor biologie z University of Pittsburgh a expert na oblast energetiky říká, že subjektivní zprávy o tom, že chůze naboso po zemi zlepšuje zdraví a poskytuje pocit pohody, můžeme nalézt v literatuře kultur celého světa.

Věda

Studie publikovaná v časopise Journal of Environmental and Public Health s názvem “Earthing: Health Implications of Reconnecting the Human Body to the Earth’s Surface Electrons” předpokládá, že uzemnění může představovat potenciální léčbu některých chronických degenerativních onemocnění. Jednoduchý kontakt se zemí by mohl sloužit jako přirozená a hluboce účinná enviromentální strategie proti chronickému stresu, dysfunkci ANS, některým druhům zánětů, bolesti, špatnému spánku a celé řadě běžných zdravotních poruch, včetně kardiovaskulárních obtíží.

Dosavadní výzkum podporuje koncept, že uzemění, společně se sluncem, čistým vzduchem, vodou, fyzickou aktivitou a kvalitní stravou, může být základním prvkem v rovnici zdraví.

Obrázek nahoře demonstruje zlepšení krevního oběhu v oblasti obličeje (pravý obrázek) po 20 minutách uzemnění (Tmavě modrá = nejnižší cirkulace; tmavě červená = nejvyšší cirkulace).

Závěr

Výsledky naznačují, že uzemnění během cvičení ovlivňuje metabolismus proteinů nebo také může zvyšovat vylučování močoviny ledvinami. Tento fenomén má zásadní význam pro pochopení metabolických procesů a může mít dopad na tréninkové programy pro sportovce.

Jedna studie, publikovaná v časopise Journal of Alternative and Free Medicine, dokonce dospěla k závěru, že uzemnění může být primárním faktorem regulujícím endokrinní a nervový systém.

Podle přehledu publikovaného v časopise Journal of Inflammation Research uzemnění snižuje nebo dokonce zabraňuje kardinálním známkám zánětu po poranění: zarudnutí, horkost, otok, bolest a ztráta funkce. Hlavní hypotéza spočívá v tom, že spojení těla se Zemí umožňuje šíření volných elektronů do těla, v němž mohou mít antioxidační účinky. Tento jednoduchý způsob uzemnění může být jedním z nejvíce účinných antioxidantů. Ukazuje se, že uzemnění pomáhá zmírňovat bolest, zlepšuje spánek a dodává pocit pohody.

Jak se můžete uzemnit?

Boty, které nosíme na nohou, fungují většinou jako izolátory, neboť mají, ve většině případů, gumovou či plastovou podrážku. Jestliže však nosíte obuv s koženou podrážkou nebo chodíte naboso v trávě, písku, na betonu, hlíně či keramické dlažbě, budete uzemněni. Uzemnění se nepodaří v případě asfaltu, dřeva, gumy, plastu, vinylu či dehtu.