Koření se po celá staletí využívalo nejen pro dochucování pokrmů, ale také jako léčivé prostředky. S technickým pokrokem, který umožnil výrobu léčiv syntetických, ustupovala fytoterapie do pozadí. V poslední době se však i moderní věda začíná zabývat účinky koření a jeho vlivu na naše zdraví.

Vůně a chuť, které dodává koření pokrmům, vyvolávají vyšší sekreci slin a trávicích šťav, díky čemuž dochází k podpoře trávících procesů a lepšímu vstřebávání důležitých a potřebných látek do našeho těla. K těmto účelům je vhodná meduňka, máta, dobromysl, paprika, křen, pepř nebo muškát. Některé druhy koření pomáhají proti nadýmání. Jedná se o koriandr, fenykl nebo anýz. Některé druhy koření mají antibakteriální, jež pomáhají v boji proti škodlivým bakteriím. Mezi takové patří česnek. Pro lepší vylučování moči a tím i vyplavování škodlivin z těla lze použít chmel, libeček nebo muškát. Některé druhy pomáhají podporovat srdeční činnost, další zase snižují krevní tlak nebo pomáhají léčit obtíže s horními cestami dýchacími.

Jaké účinné látky koření obsahuje?

Mezi základní patří sacharidy, z nichž vznikají mastné kyseliny a tuky. Základ bílkovin a enzymů tvoří aminokyseliny.

  • Bílkoviny

Tvoří základ živé hmoty a mají celou řadu funkcí. Některé bílkoviny vytvářejí stavební základ, další slouží jako transportní. Velké množství bílkovin bychom nalezli v semenech pískavice.

  • Tuky

Větší množství tuku obsahují semena hořčice a muškátového oříšku.

  • Enzymy

Jsou to velmi specifické látky, které pomáhají při stavbě těla a také zajišťují celou řadu procesů podílejících se na látkové výměně. Bez jejich pomoci by neprobíhaly životně důležité reakce.

  • Organické kyseliny

Mezi nejdůležitější patří kyselina šťavelová, citronová, jablečná a vinná. Nalezneme je v trávicí soustavě a plní úkoly dekontaminační a regulační. Velké Množství se jich vyskytuje v plodech a semenech ovoce.

  • Vláknina

Vyskytuje se především ve stěnách rostlinných pletiv. Má pozitivní vliv na trávicí soustavu.

  • Minerální látky

Naše tělo potřebuje pro správné fungování minerální soli celé řady prvků. Patří mezi ně vápník, draslík, sodík, hořčík, železo, fosfor. V česneku a cibuli nalezneme síru, draslík a železo, v křenu zase vápník a draslík.