Kolokázie jedlá (Colocasia esculenta), či též taro (nebo kořen taro), je velmi stará kulturní plodina, jejíž hlízy patří mezi významné součásti jídelníčku řady zemí v Asii a Africe. Nabízí úžasné zdravotní i nutriční výhody a pěstovala se už ve starém Egyptě. Hlízy dosahují hmotnosti cca od 50g do 5 kg a obsahují cca 26 % sacharidů. Lze je vařit, péci, smažit, nebo sušit a připravovat z nich mouku. Vyrábí se z nich škrob, který nabízí lepší dietetické vlastnosti, než škrob bramborový.

Hlízy mají bílou až smetanově zbarvenou dužinu, která nabízí jemnou chuť. Když se uvaří, má rosolovitou konzistenci. Jsou vhodné pro přípravu polévek, kaší nebo jako příloha k masu. Kořen taro by měl být konzumován pouze vařený, syrový obsahuje proteázy a oxaláty, které mohou způsobovat pálení žáhy. Vařením se tyto sloučeniny zneškodní. Řapíky a mladé listy tara se používají jako zelenina. Nejčastěji se s jejich konzumací setkáme v kuchyni Jihovýchodní Asie, Indonésie nebo Tichomoří. Nabízí celou řadu zdravotních výhod, které si představíme:

Může pomoci při kontrole hladiny cukru v krvi

Ačkoli je taro kořen škrobnatá zelenina, obsahuje dva typy sacharidů, které jsou prospěšné pro řízení hladiny cukru v krvi: vlákninu a rezistentní škrob. Vláknina je sacharid, který lidé nemohou strávit. Protože není absorbován, nemá žádný vliv na hladinu cukru v krvi. Pomáhá zpomalit trávení a vstřebávání jiných sacharidů, čímž předchází vysoké hladině cukru v krvi po jídle. Tato kombinace rezistentního škrobu a vlákniny činí z kořene taro dobrou variantu sacharidů – zejména u lidí s diabetem.

Hlíza kolokázie

Hlíza kolokázie

Může pomoci snížit riziko onemocnění srdce

Vláknina a rezistentní škrob v kořenech taro mohou také pomoci snížit riziko srdečních onemocnění. Podstatný výzkum zjistil, že lidé, kteří jedí více vlákniny mají tendenci mít nižší míru srdečních onemocnění. Předpokládá se, že je to zčásti důsledkem účinků snižujících hladinu cholesterolu.

Kolokázie je velmi výživná

Jeden šálek (130 g) vařeného taro nabízí 187 kalorií (většinou ze sacharidů), méně než 1 g bílkovin a tuku.

Také obsahuje:

  • vláknina: 6,7 g
  • mangan: 30% doporučené denní dávky (DDD)
  • vitamín B6: 22% DDD
  • vitamín E: 19% DDD
  • draslík: 18% DDD
  • měď: 13% DDD
  • vitamín C: 11% DDD
  • fosfor: 10% DDD
  • hořčík: 10% DDD
Kolokázie jedlá (Colocasia esculenta)

Kolokázie jedlá (Colocasia esculenta)

Může pomoci zhubnout

Výzkum zjistil, že lidé, kteří konzumují vlákninu, mají sklony k nižší tělesné hmotnosti a k menšímu ukládání tělesného tuku. Může to být způsobeno tím, že vláknina zpomaluje vyprazdňování žaludku, díky čemuž máme déle pocit sytosti.

Má potenciální protirakovinné účinky

Kořen taro obsahuje sloučeniny nazývané polyfenoly, které mají různé zdravotní přínosy, včetně potenciálu snížit riziko rakoviny. Hlavním polyfenolem, který se nachází v kořenech taro, je quercetin, který také najdeme ve velkém množství v cibuli, jablkách a čaji. Studie ve zkumavkách a na zvířatech zjistily, že quercetin může vyvolat smrt rakovinných buněk a zpomalit růst několika typů rakovin. Je to také silný antioxidant, který chrání vaše tělo před nadměrným poškozením volnými radikály spojenými s rakovinou. Jedna studie ve zkumavkách zjistila, že extrakt taro je schopen zastavit šíření některých typů rakovinných buněk prsu a prostaty, ale nebyl proveden žádný výzkum u lidí. Zatímco časné studie jsou slibné, je zapotřebí dalšího výzkumu, který by lépe porozuměl protirakovinným vlastnostem taro.

Kolokázie jedlá může být i za parapetem

Kolokázii lze pěstovat dokonce i u nás, nejlépe ve skleníku nebo na parapetu. Vysazují se hlízy, nejlépe během března. Ideální je hlinitopísčitá zemina nebo propustný substrát, který by měl být stále vlhký. Rozmnožují se výsevem nebo dělením.