DASH dieta na vysoký tlak slibuje účinky již po dvou týdnech

Trpíte vysokým krevním tlakem? Chcete zmírnit projevy tohoto onemocnění bez použití léků? Co takhle vyzkoušet DASH dietu? Že ji neznáte? V následujícím článku vám ji blíže představíme a ukážeme, pro koho je tato dieta na vysoký tlak vhodná.

Co to je DASH dieta

DASH dieta je speciální dieta navržená ke snížení krevního tlaku. Samotný její název je odvozen od prvních písmen slov Dietary Approaches to Stop Hypertension, neboli Dieta ke snížení vysokého krevního tlaku. Její princip spočívá v kombinaci vyvážené stravy a malých porcí jednotlivých jídel. 

Výhodou tohoto stravování je nejen pozitivní vliv na krevní tlak, ale také význam při prevenci. Jinými slovy, pokud se obáváte, že vzhledem ke genetické zátěži v rodině nebo jiným možným příčinám máte zvýšené riziko vysokého tlaku, DASH dieta může pravděpodobnost výskytu hypertenze snížit či oddálit.

Víte, jaké jsou nejčastější spouštěče vysokého tlaku napříč generacemi? 

Pravidla diety proti hypertenzi

Základem DASH diety je začlenění čerstvého ovoce a zeleniny do každodenního jídelníčku, společně s celozrnnými potravinami, rybami, drůbežím masem, oříšky a mléčnými výrobky. Naopak, podle DASH diety byste se měli vyhýbat červenému masu, slazeným nápojům a rovněž omezit spotřebu soli. Podle odborníků byste výsledky měli pociťovat přibližně po dvou týdnech dodržování základních principů této diety. 

Léky na vysoký krevní tlak.
pixabay.com

Jak začít s DASH stravováním

Pokud je pro vás náhlý přechod na DASH dietu nepředstavitelný, začněte pomalu. 

  • Hlídejte si co jíte. Pokud vám to pomůže, začněte si psát deník. Do toho si zaznamenávejte kolik a čeho denně sníte.
  • Jezte pomalu.
  • Omezte sůl, začněte si místo toho jídlo dochucovat bylinkami.
  • Čtěte etikety. Zajímejte se o to, co si kupujete.
  • Jezte méně zpracovaných potravin, jsou plné sladidel a umělých chutí.
  • Začněte si více připravovat jídla doma, méně si objednávejte z restaurací nebo rychlého občerstvení.
  • Postupně ze svého jídelníčku odbourávejte kečup, hořčici a další dochucovadla.
  • Kontrolujte si i množství alkoholu, které konzumujete. 

Pro koho je DASH dieta vhodná

Cílovou skupinou DASH diety je podle odborníků kdokoli kdo již dosáhl věku 20 let. Není určena pouze lidem, kteří trpí zvýšeným krevním tlakem nebo jsou jeho výskytem ohroženi. Jelikož je dieta postavena na základech zdravého životního stylu, nehrozí během jejího praktikování žádná zdravotní rizika ani onemocnění. Naopak, pomáhá nejen se snížením krevního tlaku, ale také přechází výskytu cukrovky a onemocnění ledvin.

Měření krevního tlaku.
pixabay.com

Pokud se o zdravý životní styl aktivně zajímáte a snažíte se veškerá doporučení zařadit do svého každodenního života, vyzkoušejte DASH dietu. Přečtěte si také, co dělat, když vám diagnostikují vysoký tlak.

Zdroj: familydoctor.org

Kateřina Matoušková

Ráda píšu, fotím, čtu a chodím do přírody, protože co je lepší, než čerstvý vzduch a pocit svobody? Možná jen šálek horké kávy, bez kterého si neumím představit žádné ráno.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.