Na našem těle a v něm existují biliony bakterií a pro naše zdraví jsou extrémně důležité. Jedním z nejdůležitějších druhů jsou bifidobakterie. Tyto bakterie umí trávit vlákninu, pomáhají předcházet infekcím a produkují vitamíny a další důležité látky pro naše tělo. Nedostatek bifidobakterií může být doprovázen onemocněními, čemuž se snaží zabránit potravinové doplňky bohaté na bifidobakterie. Tento článek podrobně prozkoumá bakterie samotné i důvody, proč jsou pro naše zdraví tak důležité.

Jak střevní bakterie ovlivňují zdraví

V našem těle žijí biliony bakterií, plísní, virů a dalších mikrobů. Většina z nich se nachází ve střevech, obzvlášť v malé části tlustého střeva – ve slepém střevu. Dohromady jsou všechny tyto střevní mikroby označovány za střevní mikrobiom. V lidském střevním mikrobiomu může být více než 1000 druhů bakterií a každá z nich má jinou funkci. Některé z těchto druhů mohou způsobovat choroby, ale většina z nich je pro naše zdraví naprosto klíčová. Střevní mikrobiom hraje řadu rolí v našem zdraví, protože nám pomáhá trávit určité druhy potravin, kontroluje imunitní systém a vytváří důležité chemikálie, které si tělo samo vyrobit neumí.

Nezdravé mikrobiomy mohou způsobit řadu chronických onemocnění, včetně obezity, srdečních chorob a rakoviny. Střevní mikrobiom může ovlivnit řada faktorů, například jídelníček, užívání antibiotik a zejména stres. Během těhotenství je důležité na tyto faktory dbát, aby se nepoškodil vývoj střevních mikrobiomů u dětí. Je moudré zařadit do jídelníčku tyto zdravé bakterie právě proto, že spolu se střevním mikrobiomem mohou snižovat riziko různých onemocnění.

Závěr: Všechny mikroby v našich střevech se souhrnně označují jako střevní mikrobiom. Jsou ohromně důležité pro zdraví a předcházení různým chorobám.

Co jsou bifidobakterie?

Bifidobakterie se nachází v našich střevech a hraje důležitou roli pro naše zdraví. Průzkumy objevily téměř padesát druhů těchto užitečných bakterií, z nichž každý má jiné vlastnosti a výhody. Navzdory své obrovské důležitosti pro naše tělo zastupují v našem střevním mikrobiomu méně než 10 %. Jednou z hlavních funkcí tohoto druhu bakterie je trávit vlákninu a další složité makromolekuly, které naše tělo samo strávit neumí.

Vláknina pomáhá snižovat hmotnost a riziko cukrovky, srdečních onemocnění a dalších chronických chorob. Bifidobakterie mohou tato rizika snížit tím, že umí strávit vlákninu. Děje se tak, protože při trávení vlákniny uvolňuje bifidobakterie důležité chemikálie, mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Ty jsou pro zdraví střev nezbytné a mohou také pomoci zvládat hlad. Bifidobakterie umí vytvořit i další chemikálie, například vitamíny B a zdravé mastné kyseliny. Pomáhají předcházet infekci z jiných bakterií, protože zabraňují toxinům vstoupit do krve. Protože je tato bakterie důležitá pro zdraví, často se dá užívat jako probiotikum v potravinových doplňcích. Probiotika jsou živé mikroorganismy, které při konzumaci zajišťují řadu zdravotních výhod.

Závěr: Bifidobakterie jsou zdravé bakterie, které se nachází v našich střevech. Pomáhají trávit vlákninu, předcházet infekci a vytvářet zdravé chemikálie.

Bifidobakterie u dětí

Tyto prospěšné bakterie jsou pro tělo důležité už od narození. Jsou mezi prvními bakteriemi, které se v dětských střevech vytvářejí bezprostředně po narození. V prvních týdnech života mohou tvořit 60 % všech bakterií ve střevním mikrobiomu. Jejich hlavní role v tomto čase spočívá ve strávení zdravých cukrů z kojeneckého mléka, které jsou pro správný růst důležité. Děti, které jsou kojeny, mají mnohem víc této prospěšné bakterie než děti, které jsou krmeny z láhve.

Podobně je to i se způsobem příchodu na svět. Děti, které se narodily přirozenou cestou, obvykle mají ve střevech mnohem víc bifidobakterií v porovnání s těmi, které se narodily císařským řezem. Také předčasné narození může hladinu bifidobakterií snižovat. Bifidobakterie mohou pomáhat s kontrolou imunitního systému a pomoci střevům předcházet infekcím.

Závěr: Bifidobakterie jsou jedny z prvních bakterií, které se v dětských střevech objevují. Důležité pro ně je, že umí trávit cukry z kojeneckého mléka. A spoustu dalších věcí.

Bifidobakterie mohou pomoci předcházet onemocněním

Mnoho onemocnění se pojí s nízkým množstvím bifidobakterií ve střevech. Studie například prokázaly, že lidé trpící celiakií, obezitou, cukrovkou, alergiemi nebo astmatem mají nižší hladinu bifidobakterií ve střevech v porovnání se zdravými lidmi. Z toho důvodu řada dalších studií zkoumala, jestli můžou potravinové doplňky obsahující bifidobakterie zlepšit jejich nedostatek ve střevech a tím oslabit onemocnění.

  • Některé druhy odstraňují příznaky podrážděných střev – nadýmání, průjem a bolesti. Studie provedená na 362 lidech zjistila, že užívání bifidobakterií po dobu čtyř týdnů mělo pozitivní účinky na zdraví zúčastněných.
  • Jiné studie zjistily, že stejná bifidobakteriální probiotika snížila záněty u lidí se zánětem střev, zánětem močových cest a chronickou únavu.
  • Bifidobakterie mohou pomáhat ale i jinak. Bylo dokázáno, že čtyřiceti pěti denní užívání probiotik snížilo BMI a hladinu cholesterolu v krvi u zúčastněných osob.
  • Studie se shodují, že má bifidobakterie pozitivní účinky na snižování cholesterolu.
  • Bifidobakterie mohou také podporovat činnost mozku.
  • Studie ukázaly, že kombinace bifidobakterií s jinými probiotiky snižuje psychický stres a negativní emoce spojené se špatnou náladou, kterou zdraví lidé běžně trpí.
  • Nedávná studie jako první prokázala, že probiotika mohou pomáhat také lidem trpícím depresí.
  • Další studie, provedená na 44 lidech trpících podrážděním střev a nízkou depresí, vyšetřila účinky probiotik. Ti, kteří bifidobakterie užívali, pocítili výraznější snížení deprese oproti těm, kteří užívali placebo.

Závěr: Četná onemocnění se pojí se sníženým množstvím bifidobakterií ve střevech. Doplňky této bakterie mohou pomoci s podrážděním střev, vysokým cholesterolem a psychickými problémy.

Jak zvýšit množství bifidobakterií

Zvýšení množství bifidobakterií v našich střevech může pomoci léčit příznaky mnoha onemocnění. Jak toto množství zvýšit?

  • Užívejte probiotika: Konzumace bifidobakteriálních probiotik může zvýšit množství těchto bakterií ve střevech.
  • Jezte potraviny bohaté na vlákninu: Tato přínosná bakterie dokáže rozkládat vlákninu. Proto potraviny bohaté na vlákninu, jako například jablka, artyčoky, borůvky, mandle a pistácie, mohou pomoci s nárůstem této bakterie.
  • Jezte prebiotické potraviny: Nespleťte si je s probiotiky. Prebiotika jsou sacharidy, které pomáhají v nárůstu zdravých bakterií. Cibule, česnek, banány a další druhy ovoce a zeleniny jsou jejich skvělým zdrojem.
  • Jezte polyfenoly: Polyfenoly jsou rostlinné látky, které mohou být rozloženy střevními bakteriemi. Polyfenoly pochází z potravin, jako jsou například kakao, zelený čaj nebo červené víno.
  • Jezte celozrnné pečivo: Celozrnné obiloviny – oves nebo ječmen – jsou velmi dobrým způsobem, jak zlepšit zdraví střev a rozmnožit bifidobakterie.
  • Jezte fermentované potraviny: Fermentované potraviny, například jogurty, obsahují zdravé bakterie, nejčastěji laktobakterie, ale někdy i bifidobakterie.
  • Cvičte: Některé studie provedené na myších došly k výsledkům, že cvičení může zvýšit množství bifidobakterií v těle. Ženy, které víc cvičí, mají ve střevech více bifidobakterií, ale to může být způsobeno také tím, že dodržují zdravější jídelníček.
  • Kojte své dítě: Pokud můžete, dejte přednost klasickému kojení dítěte před krmením z lahve, čímž zvýšíte množství bifidobakterií v jeho těle oproti těm dětem, které jsou krmeny z lahve.
  • Pokud můžete, roďte přirozeně: Děti narozené klasicky průchodem vagínou mají více bifidobakterií než ty, které na svět přišly císařským řezem.

Závěr: Zvyšte množství bifidobakterií jedením potravin bohatých na vlákninu, jako je ovoce, zelenina a celozrnné pečivo. Můžete také vyzkoušet probiotika, která tuto bakterii obsahují.

Závěrečné řádky

Naše střeva jsou plná trilionů bakterií, které jsou pro naše zdraví velmi důležité. Bifidobakterie patří k těm nejdůležitějším, pokud chceme dlouho a spokojeně žít. Bifidobakterie mají odpovědnost za celou řadu procesů, například za trávení cukrů z mateřského mléka u kojenců, a kontrolu imunitního systému a zdraví střev u dospělých. Bifidobakteriální probiotika mohou pomoci léčit příznaky mnoha poruch nebo například střevního podráždění. Nejlepším způsobem, jak zvýšit množství bifidobakterií ve střevech, je jíst spoustu potravin bohatých na vlákninu – ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, semínka, ořechy a fermentované potraviny.