Říká se, že všechny dobré věci v životě jsou nelegální či nemorální. Jedna věc je však výjimka – je to smích. Šťastný a optimistický způsob myšlení ovlivňuje i naši náladu, naše rozhodování, vztahy a dokonce i naše fyzické zdraví. Velmi působivé jsou i terapeutické účinky smíchu – smích bojuje se stresem, bolestí a depresemi tím, že snižuje hladinu kortizolu a uvolňuje endorfíny, posiluje naši imunitu, podporuje kardiovaskulární zdraví, pomáhá řídit krevní tlak, je to přirozené aerobní cvičení, které pomáhá spalovat asi 10 – 40 kalorií za 15 minut.

Pokud jste ve stresu, nadledvinky uvolňují stresové hormony, mezi něž patří kortizol. Jeho vysoká hladina v organismu po delší dobu může způsobovat oslabení imunitního systému a zvyšuje riziko vzniku depresí či srdečních chorob. Pravidelná dávka smíchu může udržet hladinu kortizolu v přijatelném měřítku.

Smích jako antidepresivum

Dlouhodobé výzkumy ukazují, že smích zlepšuje náladu a zmírňuje příznaky depresí. U lidí, kteří mají vyvinutý smysl pro humor, je menší pravděpodobnost výskytu depresí. Další studie dokonce potvrzují, že smích může pomoci zlepšit kognitivní funkce u starších pacientů a zmírnit příznaky deprese, úzkosti a stresu. Může dokonce pomoci zlepšit kvalitu spánku a pomoci proti nespavosti.

Smích jako podpora kardiovaskulárního zdraví

Dobrý smích se nazývá „srdečný“ a to z nějakého důvodu. Endotel – vnitřní výstelka krevních cév, která reguluje tok krve, se v důsledku smíchu rozšiřuje. Hluboké dýchání, které smích provází, zlepšuje cirkulaci okysličené krve v těle. Tento zdravý účinek smíchu na endotel může dokonce snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění a mrtvice.

Smích jako podpora imunity

Beta-endorfiny a jiné hormony uvolněné během smíchu mohou stimulovat produkci T-lymfocytů, což je druh lymfocytů, které zvyšují imunitu.

Smích jako zábavné aerobní cvičení

Pokud jste si někdy přáli zábavný a jednoduchý fitness program, tak spojení smíchu se štěstím a pozitivitou je jednou z možností. Smích je velmi intenzivní fyzická aktivita, která zahrnuje procvičování břišních a obličejových svalů a membrány.

Když se rozesmějeme, svaly se stahují a uvolní, což vede k zvýšenému množství kyslíku v krvi – stejný přínos máme z aerobního cvičení. 15 minut smíchu může spálit až 10 až 40 kalorií, v závislosti na hmotnosti člověka a intenzitě smíchu.