Mít zvýšenou hladinu cholesterolu a neléčit ho, je průšvih. Zvýšenému cholesterolu se také jinak říká tichý zabiják, a s tímto vědomím by měl k němu každý člověk přistupovat. Můžeme ho ovlivnit sami. Jak? Svým životním stylem, úpravou stravování.

Stravovací režim

Jezte 5x denně a dodržujte pitný režim. Vypít dva až tři litry tekutin byl měl zvládnout každý. Pokud to jde, zapomeňte na sladké, tučná jídla, neslaďte cukrem, ale stévií, omezte alkohol, a naopak zvyšte příjem vlákniny, ovoce, zeleniny.

Co jíst?

Hlavně ryby, které vám přináší omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, dostatek zeleniny, ořechy, semínka, rostlinné oleje, ovoce, celozrnné pečivo, cereálie, luštěniny, méně tučné mléčné produkty – sýry do 30 % tuku v sušině, jogurty do 2 % tuku, kysané mléčné výrobky.

Vyhněte se…

Tady vás asi nepotěšíme a budete mít pocit, že vlastně všechny pamlsky, na kterých jste doposud „ujížděli“, jsou zakázány. Upřímně – dát si ke svačince tlačenku s cibulí a k tomu tři housky, zapít colou a navrch ještě kávičku se šlehačkou a těšit se na večer na smažená jatýrka, tak to už vážně ne!

Vyhněte se především tučným jídlům, smaženým pochoutkám, uzeninám, vnitřnostem (mozeček, játra, ledvinky), tučným mléčným výrobkům (šlehačka, smetana, tučný jogurt), bůčku, tlačence, jitrnicím, paštikám, uzenému masu, škvarkům, vaječnému žloutku, bílému pečivu, cukrovinkám, moučníkům…

Asi si povzdychnete, co je to za život, ale věřte, že je to nutné, aby nějaký život vůbec byl…

Jak jídlo připravit?

Když si jídlo chystáte, tak upřednostňujte vaření, dušení, když budete péct či grilovat, tak na pánvi wok, v horkovzdušné troubě, Vařte v nerezových nádobách se zesíleným dnem, v alobalu. Tuky používejte minimálně, zaměřte se na to, abyste si jídlo ochutili bylinkami či kořením, které snižují cholesterol, jako jsou chilli, zázvor, tymián, bazalka, oregáno a další.

Životní styl

O omezení alkoholu jsme již psali, ale vyhněte se stresu, naučte se s ním pracovat, aby vás nezatěžoval a sportujte. To je velmi důležité. Každý den minimálně půlhodiny. Choďte na procházky, myslete na to, že člověk by měl denně ujít 10 000 kroků. Je důležité, abyste byli i ve fyzické kondici.

Tichý zabiják

Statistiky uvádějí, že až 50 % obyvatel Česka trpí zvýšenou hladinou cholesterolu. Snížením jeho hladiny o 10 % znamená snížení rizika úmrtí na infarkt nebo mrtvici až o polovinu.

Zvýšená hladina cholesterolu nebolí, v podstatě ji nijak nepociťujeme, jen se nám ukládá na stěny cév a ty se postupně zužují až omezí přísun krve do srdce, mozku a dalších orgánů a pak nečekaně a naplno udeří.