Když začnete nárazově jíst slaného jídla, budete mít žízeň. Tělo vám tím dává přirozeně najevo, že vás sůl vysušuje. Ale když to děláte často, získáte určitou rezistenci. Jako se vším. Ale se solí je to ještě těžší.

Během simulované mise na Mars výzkumníci zkoumali, jak strava s vysokým obsahem soli ovlivňuje pitné návyky. Došli k závěru, že pokud jíte více soli neznamená to, že budete už navždy pít hektolitry vody denně. Znamená to, že budete zadržovat více vody, víc jíst a pít méně.

Studie soli

V první části studie dvě skupiny po deseti kosmonautech simulovali misi na Mars. Jedni 105 dní, druzí 205 dní. Obě skupiny jedly přesně ty samé potraviny, ale druhý skupina skoro jednou tolik dlouho. V druhé části studie se vědci začali zabývat tím, proč kosmonauté méně pijí, ale zato víc jedí. Aby zjistili víc, zkusili to samé aplikovat na myši. Ukázalo se, že jídlo s vysokým obsahem soli má větší kalorické návyky. To proto, že sůl nutí naše ledviny zadržovat víc moči a tělo musí vynakládat extra energii k tomu, aby tu moč zpracovalo.

A co bylo dál?

Vědci tvrdí, že produkce nadměrného množství moči je obranná reakce těla na více soli. Podle profesora Friedricha C Lufta příroda prostě našla způsob, jak si rychle vzít spotřebovanou vodu zpátky.

Sůl a naše zdraví

Studie ale prokázala, že strava s vysokým obsahem soli ovlivňuje i další zdravotní faktory, například krevní tlak nebo srdeční funkce. Naše těla potřebují pro správnou funkci sůl, ale když je toho přespříliš, je to spíš na škodu a z milovníka soli se stane pacient s kardiovaskulárním onemocněním a poškození ledvin.

Zatímco neexistuje přesný konsensus vypovídající o tom, kolik bychom měli denně sníst soli, ale maximální množství známe. Je to okolo 1500 mg a 2300 kilogramů denně v závislosti na našem věku, zdraví a tělesné hmotnosti.

Pokud jste v minulosti zjistili, že patříte k lidem s vyšším srdečním tlakem nebo trpíte jinými srdečními onemocněními a komplikacemi, neměli byste přesáhnout denní dávku 1500 mh denně a méně. Lidi ve věku od 15 let a v dobré zdravotní kondici, můžete si dát víc, ale neměli byste přesáhnout 2300 mg. To je něco okolo ¾ čajové lžičky a jednou čajovou lžičkou denně.

Ale asi vás nepřekvapí, že spousta Čechů jí mnohem víc soli. Ve skutečnosti jsou to asi čtyři lžičky denně. A to je problém nejenom u dospělých, ale hlavně u dětí, kteří mají ve stravě až o 300 % víc soli.

Tip: Navštivte náš magazín o základních školách.