Už jste někdy vyzkoušeli sladké brambory, neboli batáty? Tento druh brambor má trochu jinou chuť, než běžné brambory a jejich dužina může mít barvu žlutooranžovou nebo bílou. Existuje dokonce i japonská odrůda s fialovou dužinou. Navíc jsou mnohem zdravější – obsahují vitamín A, vitamín C, antioxidanty a vlákninu a mají malé množství kalorií. Najdete v nich i minerály, zejména draslík, vápník a měď.

Jsou ale sladké brambory dobré pro lidi s cukrovkou?

Obyčejné brambory mají vysoký glykemický index, bez ohledu na způsob, jakým je připravíte. To znamená, že hladina cukru v krvi po jídle vzroste. Sladké brambory – batáty mají menší obsah cukru, proto jsou lepší volbou pro regulaci diabetu.

Sladké brambory jsou vynikajícím zdrojem pomalu trávících sacharidů – typ sacharidů doporučených pro diabetiky. Mírná konzumace sladkých brambor proto pomůže udržet zdravý rozsah hladiny cukru v krvi, i když jste diabetik.

Fakta o sladkých bramborách, která byste měli vědět:

1. Odolnost vůči inzulínu – přírodní cukr v tomto jídle pomáhá kontrolovat hladinu glukózy v krvi a rezistenci na inzulín u lidí s diabetem.

2. Pomoc při trávení – vysoká úroveň vlákniny v sladkých bramborách pomáhá zlepšit trávení a zabránit zácpě.

3. Podpora dýchací soustavy – vitamín A a karotenoidy v sladkých bramborách podporují regeneraci dýchací soustavy.

4. Zlepšení stavu pokožky – pro tento případ můžete využít vodu, v níž jste batáty vařili, k čištění obličeje a zmírnění příznaků zánětu.

5. Zdraví srdce – vysoká hladina draslíku pomáhá vyvažovat hladinu elektrolytů i krevní tlak. Díky tomu se snižuje riziko vzniku srdečních onemocnění. Navíc pomáhají regulovat srdeční frekvenci i tep.

6. Imunita – vitamín D, obsažený v batátech, posiluje nejen imunitu, ale i zdravé zuby, kosti, kůži a zdraví srdce a štítné žlázy. To vše je důležité pro osoby s diabetem, které jsou náchylnější k mnoha zdravotním potížím.

7. Vysoký obsah vitamínu C – podpora imunitního systému.

8. Boj proti stresu – vysoký obsah hořčíku a draslíku pomáhá řídit duševní rovnováhu a reakci na stres. Kromě toho podporuje tok kyslíku v těle a reguluje srdeční tep.

9. Velký obsah antioxidantů – antioxidanty pomáhají bojovat proti artritidě, astmatu, dně, známkám stárnutí a dokonce i rakovině.

10. Zdravé svaly a tkáně – živiny v batátech pomáhají snižovat křeče a otoky, čímž uvolňují svaly a zvyšují jejich energii.