Vitamin C vás dostane z nachlazení dříve

Nastává nejchladnější roční období, rýma nás atakuje a my už se vidíme doma u teplého čaje s velkým množstvím citronu, který obsahuje vitamín C. Nachlazení se nikomu nevyhýbá a průměrného člověka postihne během roku hned několikrát. Toto infekční onemocnění postihuje lidi všech věkových kategorií a trvá zpravidla pár dní, než úplně vymizí, či se z něj stane dlouhodobější nemoc.

Pomáhá vitamín C opravdu léčit nachlazení?

Vitamín C patří mezi esenciální nutriční prvky, které naše tělo potřebuje k řadě důležitých procesů. Jeho spojení s imunitním systémem je významné a všeobecně známé. Pomáhá ale sám o sobě oddálit nachlazení a příznaky respiračních onemocnění? 

Touto teorií se zabýval nositel Nobelovy ceny Linus Pauling kolem roku 1970, kdy publikoval knihu o prevenci nachlazení s denním využitím velkého množství vitaminu C.

I v pozdějších dobách proběhlo několik analýz, které tuto teorii nepotvrdily. Naopak dospěly k závěru, že doplnění 200 mg nebo více vitamínu C nesníží riziko nachlazení.

Nejlepší zdroje vitaminu C
pixabay.com

Výhody pravidelného užívání vitamínu C

Doporučená denní dávka užívání vitamínu C u dospělého člověka činí 6-8 gramů denně a u dětí 1-2 gramy denně. V období chřipek a jiných nemocí dýchacích cest se vyplatí denní dávku mírně navýšit. Přínosy pravidelné konzumace vitamínu C jsou znatelné především v momentě, kdy už se u vás nemoc projeví:

  • Snižuje příznaky a závažnost nachlazení
  • Zkracuje dobu zotavení v průměru o 8% u dospělých a o 14% u dětí.

Výsledky studií ukázaly, že výhody užívání pociťují hlavně lidé s intenzivním fyzickým zatížením (maratonci, lyžaři, fotbalisté apod.), u kterých vitamín snížil dobu trvání nachlazení na polovinu.

Vitamin C pro děti
pixabay.com

Doplnění vitamínu C sice nesníží riziko nachlazení, ale může urychlit zotavení a snížit závažnost vašich příznaků.

Přestože užívání doplňků může být nezbytné k dosažení vysokého příjmu vitamínu C potřebného ke zlepšení nachlazení, ujistěte se, že nepřekračujete hranice.bJe to proto, že příliš mnoho vitaminu C má některé nežádoucí vedlejší účinky, jako je průjem, nevolnost a v extrémních případech až vznik ledvinových kamenů. Doporučená denní dávka je maximálně 2 000 mg a neměla by se nikdy překročit!

V čem je vitamin C
pixabay.com

Přírodní prevence proti nachlazení

Nejlepší prevencí běžných onemocnění je bezesporu zdravý životní styl. Vyvážený jídelníček, pravidelný pohyb, čas na odpočinek i kvalitní spánek, dostatečný pitný režim, vyhýbání se dlouhodobému stresu, užívání probiotik i otužování pomáhá udržet váš imunitní systém v dobré kondici. 

Kromě toho je možné také zařadit do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vitamínu C a doplnit jej tak přirozenou formou:

  • Ovoce, zelenina a potravinové doplňky z nich vyrobené – Studie naznačují, že mohou snížit riziko infekcí v plicích, krku a nosu v průměru až o 33%. Dobrými příklady zdravých potravin s vysokým obsahem vitaminu C jsou pomeranče, zelí a červená paprika.
  • Česnek – Toto běžné koření obsahuje některé antimikrobiální sloučeniny, které mohou pomoci v boji s respiračními infekcemi.
potraviny s vysokým obsahem vitamínu C
pixabay.com

Zdroj: healthline.com

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.