Jsou potraviny, které uspávají, jiné navozují vzrušení nebo naopak utišují bolest. Mezi některé z nich patří listy koky, zrnka opia, některé houby, alkohol a dokonce i muškátový oříšek. Náladu mohou ovlivnit i běžná jídla, ovšem závislost mezi potravou a náladami je velice složitá.

Uklidňující látky

Z živin dodávaných z potravy vytváří mozek účinné chemické látky zvané neurotransmitery. Ty se zpravidla tvoří z aminokyselin, což jsou stavební jednotky bílkovin, které jíme v běžné stravě. Složkou neurotransmiteru serotoninu, který má uklidňující účinky, je aminokyselina tryptofan. Ten je přítomen v potravinách bohatých na bílkoviny, například v mase, mléce a vejcích. Serotonin je nezbytný pro normální spánek. Také se o něm mluví jako o hormonu štěstí. Jeho hladinu v mozku pomáhají zvyšovat jídla bohatá na sacharidy (cukry a škroby). Proto si podrážděnost, náladovost a depresi často kompenzujeme sacharidy, které zkrátka zlepšují náladu.

Přitažlivost čokolády

Čokoládové opojení je částečně způsobeno fenyletylaminem, chemickou látkou obsaženou v kakau a která se přirozeně vyskytuje v mozku a údajně se vylučuje při citovém vzrušení. Čokoláda obsahuje také teobromin a korein – látky s povzbuzujícími účinky, které zvyšují pozornost a vnímavost. Díky všem těmto látkám čokoláda rychle zlepšuje náladu a působí jako antidepresivum.

Vliv glukózy na změny nálady

Běžnou příčinou výkyvů nálady jsou nepravidelné stravovací návyky. Při delším půstu začne mozek vyrovnávat nízkou hladinu krevního cukru glukózy pomocí „ketonů“. Tyto látky se tvoří při odbourávání tuků a jejich vznik bývá doprovázen pocity vzrušení a bdělosti. Proto se například při meditaci drží půst.

Jídlo obsahující sacharidy zahání únavu, zklidňuje a uspává. Trocha sacharidů hned po ránu dokáže zlepšit náladu a zahnat pocity napětí. Odborníci mají zato, že příčinou podrážděnosti je pokles hladiny krevního cukru pod běžnou hodnotu, způsobený nadměrným vylučováním inzulinu do krve.

Rada na závěr

Alkohol se v obecném povědomí mylně řadí k látkám s povzbuzujícím účinkem, ovšem ve skutečnosti tlumí. Mnozí lidé si alkohol dopřávají, aby zapomněli na starosti, ztratili zábrany nebo si pozvedli sebevědomí. Pokud však vypijete alkoholu příliš, činnost mozkových buněk se zpomalí a vaše pozornost a schopnost soustředění se sníží.