Když se řekne rybí olej, mnohým z nás se obličej zkřiví do odmítavého šklebu a hrůzou se nám zkroutí prsty u nohou. V tu ránu nám naskočí myšlenka, že bychom měli pozřít něco mega odporného. Ano, rybí olej není příliš chutný, ale pro člověka nesmírně důležitý. Proto byste ho neměli opomíjet, měl by být trvalou součástí vašeho jídelníčku.

Eskymáci bez infarktů

Rybí olej chrání naše cévy a srdce! A podle toho bychom měli k němu přistupovat. Rybí tuk obsahuje omega-3 mastné kyseliny, jež mají zásadní vliv pro lidský organismus.

Vědci si dlouho lámali hlavu nad tím, proč Eskymáci neznají infarkt, když jedí tučné maso a chybí jim přísun ovoce a zeleniny. V tuku tuleňů, makrel, velryb atd. objevili specifické mastné kyseliny, které zachovávají buněčné stěny pružné, krev tekutou, a proto se mohou tyto ryby a savci pohybovat v ledových mořích. A co pomáhá rybám, to i lidem. Čili konzumace oněch kyselin prostřednictvím konzumace ryb či rybích olejů, umožňuje člověku lepší funkci srdce a krevního oběhu.

Rybí olej vers. ryby

Pochopitelně, že je mnohem lepší jíst ryby, ideálně 2x až 3x týdně. To si však upřímně řekněme, že v českých podmínkách je nemožné, jednak s ohledem na nabídku čerstvých mořských ryb a pak především z finančního hlediska. Ostatně je to vidět i ve statistkách, kde Češi patří někam na konec, neboť průměrný Čech zkonzumuje za rok přibližně 4 kilogramy ryb, Seveřané snědí v 60 a Japonci až 90 kilogramů. Je to logické, když mají moře, zatímco zde jsou místo čerstvých ryb dostupné doplňky stravy v podobě tablet či klasický tekutý rybí olej.

Kde ho získat a jak užívat?

Rybí olej můžete koupit v klasické tekuté podobě, ale rovněž i v kapslích. Tady ovšem pozor, vybírejte velmi pozorně, neboť množství rybího oleje u některých výrobců je v kapslích natolik mizivé, že nemá pro člověk žádný přínos. Proto vybírejte jen takové, kde je přímo napsáno, jaké je množství EPA a DHA kyselin v jedné kapsli.

Denně byste měli užít alespoň 15 ml oleje, ideálně hned ráno, než se nasnídáte.

Vliv rybího oleje či tuku

  • Snižuje hladinu triglyceridů, které přispívají ke vzniku aterosklerózy a tím následných infarktů nebo cévních mozkových příhod.
  • Snižuje hladinu cholesterolu, což je prevence proti ucpání tepen a nepravidelnému srdečnímu tepu.
  • Působí na mozek, odstraňuje či zmenšuje příznaky migrén, depresí, stresů, epilepsie, Alzheimera.
  • Pomáhá při hubnutí, kyseliny z rybího tuku zvyšují spalování tuků, ale děje se tak během cvičení.
  • Je prospěšný při ženských obtížích, zmírňuje bolest při menstruaci a bolest prsou.
  • Pomáhá v těhotenství, příznivě ovlivňuje plod a vývoj dítěte.
  • Rybí olej je dále prospěšný při onemocnění ledvin, diabetu, cirhóze jater, při problémech se zrakem, při žaludečních potížích způsobených bakterií Helicobacter pylori.