Proč cukr či umělá barviva poškozují mozek dětí a čím je můžete nahradit

Máte doma dítě nebo děti, kterým ještě nebylo osm let? Pak byste měli vědět, že jejich mozek je stále ve vývinu a některým potravinám by se měly vyhýbat, aby se negativně neovlivnil jejich vývoj. Zjistěte proč je škodlivý cukr, kofein nebo bílá mouka a naučte se je nahradit tak, aby byl přechod na zdravější stravu nenásilný a trvalý.

Kofein

Je dobře známým faktem, že kofein u dospělých způsobuje pocity úzkosti a neklid. U dětí ale podle výzkumu může kofein vyvolat i poruchy spánku, nervozitu a další neblahé vedlejší účinky. Neznamená to ale, že dětem nemáte podávat pouze kávu, kofein se v určité míře vyskytuje i v colových limonádách, černém čaji, čokoládě a kakau. 

Na seznamu potravin obsahujících kofein nenajdete nic, co by děti v jídelníčku mohly postrádat. Kousek čokolády nebo kakao čas od času určitě nevadí, ale můžete je zkusit nahradit třeba karobem a místo čokoládové pomazánky plné palmového tuku zvolit 100% ořechové máslo.

Umělá potravinářská barviva

Všechny pestrobarevné potraviny, jako například gumoví medvídci, polevy, cereálie a různé sycené nápoje často obsahují umělá potravinová barviva. Podle studií mohou tato barviva vyvolat hyperaktivitu, astma nebo i vyrážku. 

Varovným signálem pro jídlo s obsahem umělých (ropných) barviv je jasně modrá barva. Tento odstín totiž nelze vyrobit přírodní cestou.

Řešení je přitom jednoduché: snažte se maximálně připravovat jídlo doma a to včetně svačin, které si s sebou berou ven nebo do školy. Jakmile se totiž budete spoléhat na to, co si někde cestou koupíte, bude váš výběr značně omezený a ve většině případů na nic zdravého nenarazíte. 

Sladkosti s vysokým obsahem cukru a jak jej nahradit.
pixabay.com

Cukr vyvolává fyzickou závislost u dětí i dospělých

Potravinou, které se moderní společnost vyhýbá jako čert kříži, je bílý řepný cukr. V malém a přiměřeném množství je skoro neškodný, ale zpracované potraviny s nadměrným množstvím cukru mohou vyvolat hyperaktivitu. A co je horší, cukr může vyvolat i závislost a proměnit jejich chuťové preference.

Nevíte, jak omezit cukr v jídle? Vyzkoušejte několik tipů, jak udělat jídlo atraktivní pro děti i s menším množství cukru:

  • Místo ovocného jogurtu podávejte bílý řecký jogurt s miskou čerstvého ovoce– borůvkami, jahodami, malinami nebo banány. Nechte děti, ať si svoji porci namíchají podle sebe.
  • Nekupujte marmelády a kompoty s vysokým obsahem cukru, raději si připravte vlastní a polovinu cukru nahraďte trochou soli. Ta vytáhne z ovoce přirozenou sladkost.
  • Pokud jsou děti zvyklé na sladké pití, připravte si s nimi džbánek domácí limonády. Na dno dejte led, nakrájejte kolečka citronu či pomeranče a přidejte ovoce, které máte zrovna po ruce nebo v mrazáku. Zalijte vodou nebo sodovkou bez příchutě.
  • Místo sladkých cereálií si s dětmi připravte domácí pečenou granolu, receptů najdete na internetu spoustu.

Bílá mouka

Bílá mouka spadá do skupiny potravin s vysokým glykemickým indexem. To znamená, že po její konzumaci stoupne hladinu cukru v krvi a jedinci brzy vyhládne. Bylo prokázáno, že děti, které do osmi let věku konzumují velké množství potravin s obsahem bílé mouky, mají zhoršenou paměť a snížené verbální schopnosti

Snažte se omezit kupování pečiva z bílé mouky a nahraďte jej žitným či špaldovým. Doma pečte z celozrnné mouky a ovesných vloček.

Při výběru potravin a nápojů, které svým dětem dopřáváte dbejte na dodržování pravidla: všeho s mírou. To se týče i potravin, které jsou naopak pro dětí více jak prospěšné, jako například špenát, vajíčka a řecký jogurt.

Zdroj: activebeat.com

Kateřina Matoušková

Ráda píšu, fotím, čtu a chodím do přírody, protože co je lepší, než čerstvý vzduch a pocit svobody? Možná jen šálek horké kávy, bez kterého si neumím představit žádné ráno.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.