Víte, co znamená Ajurvédská strava? Tato specifická dieta existuje již tisíce let. Je založena na principech ajurvédské medicíny a zaměřuje se na vyvážení různých druhů energie ve vašem těle.  Zjistěte, jaký jste typ a které potraviny byste měli jíst a kterým se naopak vyhýbat.

Proč vyzkoušet stravování podle ajurvédy

Ačkoli ajurvédská strava má pro každou dóšu specifické pokyny, strava jako taková doporučuje konzumaci potravin, jako je ovoce, zelenina, obiloviny a luštěniny. To může výrazně prospět vašemu zdraví, protože tyto potraviny jsou bohaté na mnoho základních živin. 

Strava také minimalizuje zpracované potraviny, kterým často chybí vláknina a důležité vitamíny a minerály. Ájurvédská strava tak může pomoci chránit před chronickými chorobami a podpořit lepší zdraví. 

Může podporovat i hubnutí vzhledem k tomu, že je založená na zdravých potravinách bohatých na živiny. K dispozici je sice omezený počet studií, ale některé studie dokazují, že tato strava v kombinaci s jógou může mít vysoký podíl na úbytku hmotnosti. Věděli jste, že cvičení jógy je zdravé úplně pro každého

meditace a jóga v ajurvédě
pixabay.com

Rovnováha těla a duše podle ajurvédy

Ájurvéda je forma celostní medicíny zaměřené na podporu rovnováhy mezi tělem a myslí. Podle ajurvédy tvoří vesmír pět prvků – vayu (vzduch), jala (voda), akash (prostor), teja (oheň) a prithvi (země). 

Předpokládá se, že tyto prvky tvoří tři různé dóše, které jsou definovány jako druhy energie, které cirkulují v lidském těle. Každá dóša je zodpovědná za specifické fyziologické funkce. Ajurvédská strava je založena na stanovení dominantní dóše a konzumaci konkrétních potravin, aby se podpořila rovnováha mezi všemi třemi dóšami.

Jaký jste tělesný typ

Chcete vědět, který typ podle Ajurvédy sedí právě na vás? Vyberte si z následujících charakteristik jednotlivých dóš:

  • Pitta (oheň + voda). Tento typ člověka bývá inteligentní, pracovitý, rozhodný, vznětlivý. Je obvykle střední postavy. Může trpět stavy, jako jsou zažívací potíže, srdeční choroby nebo vysoký krevní tlak.
  • Vata (vzduch + prostor). Tento typ bývá kreativní, energický a živý. Lidé s touto dóšou jsou obvykle štíhlí a drobní, mohou mít problémy s trávením, únavou nebo úzkostí.
  • Kapha (země + voda). Typ přirozeně klidný a loajální. Lidé s touto došou mají často mohutnější postavu, mohou mít problémy s přírůstkem hmotnosti, astmatem, depresí nebo cukrovkou. 
indická kuchyně a recepty
pixabay.com

Pravidla Ajurvédského stravování 

Už víte, která z charakteristik na vás nejvíce sedí? Pak byste měli vyzkoušet kombinaci potravin, které jsou pro vás nejvhodnější k zachování celkového zdraví a řešení fyzických i psychických potíží.

Pitta dóša – strava omezuje konzumaci koření, ořechů a semínek. Doporučuje drůbež v malém množství, vaječný bílek, tofu, mléko, ghí, máslo, ovoce a zeleninu, luštěniny, rýži basmati, obilniny, semínka, kokos, malé množství černého pepře, kmínu, skořice, koriandru, kopru, kurkumy 

Vata dóša – jídelníček omezuje sušené ovoce, hořké byliny a syrovou zeleninu. Doporučuje malé množství drůbeže, mořských plodů, tofu, mléko, máslo, jogurt, sýr, ghí, ovoce a zeleninu, luštěniny, vařený oves, vařenou rýži, ořechy a semena, kardamom, zázvor, kmín, bazalku, hřebíček, oregano, tymián, černý pepř .

Kapha dóša ve stravě omezuje těžká jídla. Doporučuje červené maso, krevety, žloutky, kokosové ořechy, ovoce a zeleninu, luštěniny, miso, rýži, vařené obilniny, ořechy a sezamová semínka

I když s ájurvédskou stravou souvisí mnoho výhod, je třeba vzít v úvahu i nevýhody. Zvláště v začátcích vám může připadat příliš omezující a je třeba dát dobrý pozor na to, abyste i v omezeném jídelníčku měli zastoupené všechny potřebné živiny. Příliš zredukovaná strava je jednou z nejčastějších chyb při hubnutí

Zdroj: healthline.com