Tato někdy opovrhovaná zelenina má spoustu kladů, ale jen málo záporů. Ke kladům patří kromě známého obsahu vitamínů a minerálů například také schopnost snižovat riziko vzniku rakoviny tračníku nebo ulevovat potížím při žaludečních vředech. Snad jedinými zápory je nadýmání a v nadměrném množství může přispět k nedostatku železa.

Léčitelství

V léčitelství se zelí těší velké úctě. Hlavně díky bohatosti vitamínů, zejména vitamínu C a přitom má běžná porce jen 16 kcal. Největší obsah vitamínů C, E, K je v zelených druzích zelí, které mají také hodně draslíku. Nechybí v nich ani beta-karoten, vláknina, kyselina listová a tiamin.

Léčitelé přičítají zelí také hojivé účinky při žaludečních vředech, jelikož obsahuje látku zvanou S-metylmetiotin, která zřejmě urychluje zacelování vředů a zmírňuje bolestivost. Při tradiční léčebné kůře se doporučuje vypít denně litr syrové zelné šťávy a účinek se projeví po osmi dnech. Ovšem pozor na nadměrné množství, které může blokovat vstřebávání železa, což v některých případech může vést k chudokrevnosti.

Nejcennější přínos zelí

Cenným pokladem zelí jsou látky, které zřejmě přispívají k prevenci vzniku rakoviny, a to zejména tračníku. U žen zelí urychluje metabolismus estrogenu, čímž do určité míry přispívá k ochraně před druhy nádorů, které s tímto hormonem souvisejí, tj. rakovina prsu a vaječníků.

Jak se zelím zacházet

Aby zůstaly všechny živiny zachovány, musíme se zelím zacházet šetrně. Za syrova je vynikajícím zdrojem vitamínu C, jehož polovina ovšem uniká do vody při vaření. Úbytku vitamínů lze do velké míry zabránit přípravou v mikrovlnné troubě. Nejvíce živin se soustřeďuje v tmavších vnějších listech.

Velkým přínosem pro zdraví je kysané zelí, u kterého působí užitečné mikroorganismy podporující zdraví prospěšné bakterie ve střevech a ty zase usnadňují zažívání, vstřebávání živin a využití vitamínů řady B.