Nejpřitažlivější na červené řepě je hned na první pohled její neuvěřitelně sytá barva, která dokáže přebarvit jakékoliv jídlo do šokované růžové. V tomhle se drží na žebříčku přírodních barvících potravin opravdu na špičce. Už staří Římané objevili její zázračné účinky, které byly v 19. století potvrzeny.

Červená řepa má vyšší obsah cukru než kterákoliv jiná zelenina a dříve se používala k extrakci sacharózy. Celé roky ji odstrkujeme na samý okraj talíře nebo z ní děláme saláty. Ale pro své zdravotní výhody a rustikální kouzlo si zaslouží velkolepý návrat!

1. Pomáhá detoxikovat

Řepa je skvělý čistič. Vytahuje z vašeho tlustého střeva toxiny a dezinfikuje je. Některé studie taky hovoří o tom, že šťáva z červené čepy stimuluje produkci červených krvinek2

2. Nízký obsah tuku a kalorií

Přestože obsahuje vysoké množství cukru, má velmi nízký obsah kalorií a neobsahuje skoro žádný tuk. Je navíc plná vlákniny, což z ní činí vynikající potravinový doplněk pro ty, kteří chtějí zhubnout.

3. Zdravé srdce

Studie prokázaly, že vysoký obsah dusičnanů produkuje plyn nazývaný oxid dusnatý. Táto látka pomáhá rozšiřovat krevní cévy, což zlepšuje průtok krve a snižuje krevní tlak.

4. Antioxidanty

Betanin, tedy pigment, který dodává řepě její vášnivou barvu je velmi silným antioxidantem. Obsahuje vysoké množství polyfenolů, které vědce fascinují víc a víc.

5. Vitamin C, vláknina a minerály

Většina diabetiků si myslí, že by se měli červeně řepě kvůli její sladkosti vyhnout. Ale opak je pravdou. Řepa je úžasným zdrojem vlákniny a minerálů, jako jsou železo, draslík a mangan. V kombinaci s dalšími výživnými potravinami může tak vytvořit stěžejní bod jídelníčku. Vitamin C zvyšuje imunitu a folát, nezbytný pro normální růst tkání a vlákniny a napomáhá trávícímu ústrojí.

6. Vlasy

Řepa je vlastně jedním z nejlepších domácích prostředků pro boj s lupy a svěděním pokožky hlavy. Uvařte červenou řepu ve vodě a použijte koncentrovanou kapalinu na masáž hlavy. Můžete taky smíchat šťávu z červené řepy, ocet a zázvorovou šťávu a aplikovat na pokožku hlavy. Po 20 minutách potom opláchněte.

Síla raw stravy

Látky v červené řepě jsou citlivé na teplo. Čím déle ji vaříte, tím víc antioxidantů se z ní odpařuje. Vařením taky ztratí 25 % folátů. Nejlepší je udělat ji v páře nebo péct při nižších teplotách. Čerstvá řepa se taky skvěle hodí do polívky, chutnat vám bude i marinovaná v olivovém oleji a bylinkách. To doporučujeme udělat před grilováním, protože tak řepě dodáte výbornou kouřovou příchuť.

Udělejte si džus

Rajčatová šťáva je nejkoncentrovanějším zdrojem betalainů, ale vařená řepa obsahuje o dost větší množství vlákniny. Šťáva z řepy vám skvěle vyčistí střeva a očistí játra. Je považovaná za přírodní lék na chudokrevnost nebo na dostatek železa. Vymačkat z červené řepy všechny tekutinu je nejlepší prostředek, jak absorbovat všechny živiny, které denně potřebujete doplnit.