Hypertenze, neboli vysoký krevní tlak je nemoc, která nebolí, ale velice škodí. Její příčiny jsou jednak v dědičné zátěži, a jednak v životním stylu. Správná výživa a zdravý vývoj již v dětství je jedním z důležitých faktorů zabraňujících vzniku hypertenze v dospělosti.

Ve středním věku, kdy krevní tlak stoupá jako přirozený projev stárnutí tepen, přispívá nesprávná strava k jeho nezdravému zvýšení. Kromě stravovacích zvyklostí hrají roli i další vlivy, jako jsou emocionální problémy, úzkost, stres apod.

Proč tichý zabiják

Hypertenze se navenek téměř neprojevuje a nijak nebolí. Proto získala tuto přezdívku. Objevuje se obvykle ve středním věku a s přibývajícími roky musí srdce vynakládat větší námahu na přečerpávání krve do těla. Vysoký tlak je přímým důsledkem zvýšeného odporu drobných tepen, jejichž stěny jsou tvořeny svalovou tkání. Většinou se vysoký tlak objevuje proto, že tepénky ztratí pružnost a nemohou se dostatečně roztáhnout.

Hypertenze má řadu škodlivých důsledků. Je jedním z faktorů vedoucích k mozkové mrtvici a kromě toho zvyšuje nebezpečí vzniku srdečních a ledvinových chorob. V kombinaci s vysokou hladinou cholesterolu v krvi hypertenze urychluje vznik aterosklerózy, kornatění tepen v důsledku ukládání tuků na jejich vnitřních stěnách.

Škodlivá sůl

Snižovat vysoký tlak lze omezením přijmu soli. Značné množství soli se do jídla dostává během vaření nebo při přisolování na stole. Ale také řada hotových pokrmů, kterými se běžně živíme, například chléb, sýr nebo i obilné snídaně, obsahují nezanedbatelné množství „skryté“ soli. Pokles tlaku se výrazně projeví při vynechání nakládaných, uzených a solených potravin a také tím, že jídlo na stole již nebudeme přisolovat.

Jaká strava pomáhá

Ke snížení tlaku také napomáhá konzumace ovoce a zeleniny nejméně pětkrát denně. Ze zeleniny je to hlavně česnek a celer. Ovoce i zelenina jsou totiž hlavním zdrojem draslíku, který neutralizuje účinky vysokého příjmu soli. Draslík ovšem není vhodný pro osoby trpící onemocněním ledvin.

Hypertonici by měli konzumovat také tučné ryby, pokud však nejsou nakládané, uzené nebo solené.

Jakým jídlům se vyhýbat

Zejména příliš slaným a také je důležité nepřesolovat. Vyhnout bychom se měli nakládaným potravinám, tukům (zejména nasyceným) a většímu množství alkoholu.