Není pochyb o tom, že spánek je nezbytnou součástí našeho života. Bez něj jsme unavení, vyčerpaní a nejsme schopni nic dělat. Pokud máme kvalitní a zdravý spánek, jsme plni energie a optimismu, naše tělo je odpočinuté.

Existuje však ideální čas, kdy bychom měli chodit spát?

Chceme – li vyladit své tělo s rytmem přírody, pak ideální doba je mezi 22:00 – 6:00. V ajurvédě je ideální čas pro vstávání hodinu a půl před východem slunce. Důležité je však nejen dodržování hodin, ale také pravidelnost spánku. Také se doporučuje spát denně alespoň 7 hodin.

Naše tělo je naladěno tak, aby sledovalo pořadí dne a noci a tím jen určen i vzorec spánku a přizpůsobení se přítomnosti světla a tmy. Když jsme vystaveni slunečnímu světlu, mozek přenáší informace do celého těla, zvyšuje se naše tělesná teplota, je stimulována produkce kortizolu (hormon regulující metabolismus). Pokud je tma, zvyšuje se v našem těle hladina melatoninu, který podporuje spánkový cyklus.

V době od 20:00 do 24:00 hodin je spánek velmi hluboký a nejsilnější etapa nastává u dospělých jedinců v době mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Podobné nutkání nastává mezi 13:00 – 15:00 hodinou. Pokud však spíte dobře v noci, odpolední nutkání pro vás nebude takovou zátěží.

Podle odborníků však každý nemusí mít stejný spánkový cyklus

Existuje prostor, v němž si každý může vybrat spánkový čas, který vyhovuje jeho životnímu stylu a přesto je jeho spánek postačující.

Určete si svoji ideální dobu usínání a vstávání, spánek by měl být zhruba 7-8 hodin. Víte, kdy musíte ráno vstávat, lehce tak určíte čas, kdy byste měli jít spát.

Vstávejte časně ráno, budete mít delší den a budete více aktivní, oproti „nočním sovám“, které jsou vzhůru do noci a vstávají pozdě dopoledne.

Nejdůležitějším faktorem je pravidelný spánek

Jedna studie o modelech spánku studentů zjistila, že lidé s nepravidelnými spánkovými schématy, s různou dobou spánku a bdělostí během týdne vykazovali horší výsledky, než jejich vrstevníci, kteří se uchýlili do spánkové rutiny.