Hlízami tropické rostliny povijnice batátové či jedlé jsou tzv. batáty. Sladké brambory. Čím dál více se uplatňují v našich kuchyních, neboť jsou velmi zdravé, dokonce jsou zařazovány mezi tzv. superpotraviny.

Batáty nebo klasické brambory?

Předně je důležité říci, že obojí brambory jsou zdravé, takže směle do nich. Pokud však přeci jen chceme uplatnit větší přínos pro náš organismus, sáhněte po batátech. Ty mají v sobě více vlákniny, více vitamínů, a naopak méně škrobů, takže se lépe tráví.

Přínos batátů

  • Obsahují vitamín A, který je vhodný pro sportovce, ale i betakaroten, jenž zase působí proti rakovině slinivky a žaludku.
  • Dále zde nalezneme draslík, jenž snižuje krevní tlak a riziko srdečních onemocnění, na což má vliv i přítomný vitamín B6, jenž kromě toho je prevencí proti nespavosti a depresím.
  • Vitamín C zase posiluje imunitní systém, batáty obsahují rovněž vápník, hořčík, draslík a železo.
  • Přítomna v hlízách je rovněž kyselina chlorgenová, jež ničí karcinogeny a viry a kyselina kávová, která má zase vliv na rakovinu a AIDS.
  • Pektin snižuje hladinu cholesterolu a další vlákniny v batátech pomáhají proti zácpě, hemeroidům a obezitě.

Jak je konzumovat?

Batáty vařte a jezte i se slupkou, která obsahuje betakaroten a vlákninu. Pokud je upečete, ztrácejí část svých živin. Batáty můžete využít nejen jako přílohu, ale i do polévek, salátů, i do moučníků.

Recept – Plněné batáty

Potřebujete:

  • 4 ks velké batáty
  • olivový olej
  • sůl
  • 8 plátků anglické slaniny
  • 125 g čedaru
  • 4 ks jarní cibulky
  • 1 – 2 ks chilli papriček
  • zakysaná smetana

Postup:

Očištěné batáty potřete olejem a solí. Položte je doprostřed rozpáleného grilu a pečte až budou uprostřed měkké a navrch křupavé. Poté je nakrojte a vložte dovnitř opečenou slaninu a nastrouhaný sýr. Vraťte na gril a grilujte, než se sýr roztaví. Poté batáty posypte nakrájenou jarní cibulkou a papričkami a podávejte se zakysanou smetanou.

Tip: batáty prý mohou pomoci ženám, které touží otěhotnět…