Že i lidský mozek potřebuje výživu, to snad víme všichni. Aby dobře fungoval, musíme mu dodávat potřebné „palivo“. Co ale to je za „palivo“, jež náš mozek nakopne a buňky šedé kůry mozkové se zatetelí blahem?

Hlavní je glukóza

Glukóza kryje asi 80 procent celkové energetické spotřeby mozku. Nejde však o to, abychom se ládovali cukrem a sladkostmi. Měli bychom se soustředit na potraviny s pomalu uvolňujícími se polysacharidy, a které mají nízký glykemický index. Sem patří např. zelenina, obiloviny (jáhly, rýže), luštěniny, tmavé pečivo, celozrnné produkty či vločky.

Důležité je, aby přísun glukózy byl stabilní, to znamená, že pauza mezi jednotlivými pokrmy by neměla být větší než čtyři hodiny.

Tyto potraviny váš mozek nastartují

  • Avokádo – obsahuje bílkoviny a zdravé tuky, vhodné pro povzbuzení mozkových buněk a prevence proti Alzheimerovi.
  • Vlašské ořechy – jsou plné minerálů, vitamínů skupiny B, omega-3 mastné kyseliny, posilují paměť, brání degeneraci mozku, ne nadarmo mají tvar mozku.
  • Olivový olej – je zdrojem mononenasycených mastných kyselin, zpomaluje stárnutí mozku, posiluje paměť.
  • Lesní plody – obsahují vitamíny a minerály, borůvky pak například flavonoidy, které chrání mozek od stresu a zvyšují schopnost soustředit se, zlepšuje se rovněž paměť.
  • Kvalitní hořká čokoláda – má vysoký obsah antioxidantů, což chrání mozkové buňky před poškozením, podporuje proudění krve do mozku, snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu.

Kdy mozek „nabíjet“?

Jak jsme se již zmínili, přísun správných živin potřebuje mozek průběžně po celý den. Největší výživovou „ránu“ by měl dostat u snídaně, kdy potřebuje největší přínos sacharidů. Tady byl měl přijít na řadu jogurt s ovesnými vločkami, ovoce, koktejl z mléka, ovesná kaše, müsli tyčinky atd.

Pijte

Nezapomínejme na přísun tekutin, jakmile jen trochu v tomto směru polevíme, mozek zareaguje, a to i přesto, že žízeň necítíme. Ihned se dostaví porucha pozornosti, výkonnosti a zvýší se chybovost. I zde dbejme na to, abychom tekutiny přijímali rovnoměrně po celý den, je chybou si myslet, že celý den budeme žíznit a večer to doženeme dvěma litry vody a vše je ok.

Skvělý je zelený čaj, který zlepšuje soustředění, pozornost a paměť.

Přísun kyslíku

Dalším důležitým zdrojem energie pro mozek je kyslík. Proto nezapomínejme dělat krátké přestávky, během nichž se nadýcháme čerstvého vzduchu a vyvětráme.