Pro tělo je železo životně důležité, tvoří se z něho hemoglobin, součást červených krvinek, která přepravuje kyslík a oxid uhličitý. V plicích naloží kyslík, který následně roznáší do tkání po celém těle, včetně svalů a kůže. Poté vezme oxid uhličitý zpět do plic, kde ho vydechneme.

Nedostatek železa

Pokud se tělu nedostává tolik železa, kolik potřebuje pro správné fungování, dochází k jeho deficitu.

Příznaky se objevují pouze tehdy, když je nedostatek železa natolik velký, že přejde do anémie, tedy do stavu, kdy je železa v těle natolik málo, že nemůže vyrábět dostatek červených krvinek pro přenášení kyslíku v těle. Ve většině případů jde o nutriční deficit, který jde snadno napravit úpravou jídelníčku.

K příznakům patří:

  • Únava
  • Bledá kůže a nehty
  • Slabost
  • Závratě
  • Bolest hlavy
  • Glositida (zánět jazyka)

Nejlepší zdroje železa

Tělo absorbuje z živočišných zdrojů dvakrát až třikrát více železa než z rostlin.

Mezi nejlepší živočišné zdroje železa patří:

  • libové hovězí maso
  • krocan
  • kuře
  • libové vepřové maso
  • ryby

I když tělo absorbuje z rostlin méně železa, každé sousto se počítá. U rostlinných zdrojů je zároveň důležité myslet i na dostatek vitamínu C, který vstřebávání železa zlepší.

Mezi nejlepší rostlinné zdroje železa patří:

  • Fazole (včetně fazolí pinto), sojové boby a čočka
  • Tmavá listová zelenina, jako je špenát
  • Obohacené snídaňové cereálie
  • Obohacená rýže
  • Celozrnné pečivo

Vysoce rizikové skupiny populace

Tyto skupiny lidí mají vyšší riziko vzniku nedostatku železa:

Kojící a těhotné ženy: Zvýšený objem krve vyžaduje více železa, aby se k dítěti dostal dostatek kyslíku a správně se vyvíjelo. Před zvyšováním dávek železa se v tomto případě nejdříve poraďte s lékařem nebo odborníkem na výživu.

Malé děti: Miminka mají v prvních 6 měsících života v těle uložený dostatek železa, ale po 6 měsících se začnou tělesná nároky na železo zvyšovat.

Dospívající dívky: Nedostatek železa je zde obvykle způsoben nevyváženou stravou nebo příliš rychlým růstem.

Ženy v plodném věku: Nedostatek železa často postihuje ženy s příliš silnou menstruací.

Jak zabránit nedostatku železa

Základní radou je jíst vyváženou a zdravou stravu, která obsahuje důležité zdroje železa. V případě vegetariánských zdrojů železa je třeba dbát na kombinaci s vitamínem C v jednom jídle. Jako příklad si uvedeme fazolovo-paprikový salát, špenát s citronovou šťávou, či cereálie s bobulovitým ovocem.

Pokud je nedostatek železa natolik velký, že je potřeba léčit, vždy se poraďte s lékařem, který určí přesnou formu léčby. Ta může zahrnovat změny ve stravování nebo užívání konkrétních doplňků stravy.