Pokud chceme mít kosti zdravé a v plné síle, je potřeba jim dodávat především vápník a vitamín D, jež vstřebávání vápníku podporuje. V případě nedostatku těchto minerálů hrozí vznik osteoporózy.

Víte, co je osteoporóza a jak se projevuje?

Osteoporóza způsobuje řídnutí kostí, které jsou jejím následkem křehčí a velmi snadno dochází k jejich lomivosti. Pokud trpíte osteoporózou, stačí pouze nepatrný náraz nebo pád a kost se ihned zlomí. Nejčastěji se osteoporóza týká kyčlí, obratlů nebo zápěstních kostí. Velkým problémem je to, že tuto nemoc většinou nedoprovázejí žádné příznaky. Poznáte ji až podle opakovaných zlomenin kostí.

Diagnóza probíhá pomocí speciálního skenu hustoty kostí. Osteoporoza test bývá doporučován ošetřujícím lékařem a určuje pevnost kostí.

Předcházejte obtížím

Jak již bylo výše řečeno, pevnost kostí závisí na přísunu vápníku a vitamínu D. Také můžete vyzkoušet některé speciální cviky.

Vápník má velmi důležitý podíl na stavbě kostí a také je důležitý pro správnou funkci srdce, svalů, nervů a krve. Kosti fungují zároveň jako jeho zásobárna. Pokud tělu nedodáme dostatek vápníku, bere si jej z kostí a to má za následek jejich řídnutí. Pro pravidelný příjem vápníku je důležitá pestrá strava. Dostatek vápníku obsahují mléčné výrobky, konzervovaný losos nebo sardinky s obsahem kůstek nebo výrobky na bázi sóji a tofu.

Vitamín D podporuje vstřebávání vápníku a reguluje jeho vstřebávání do krve. Kromě toho se podílí na podpoře růstu i výživy kostí. Mezi jeho nejdůležitější zdroje patří sluneční světlo. Malé množství nalezneme v některých druzích potravin. Patří mezi ně losos, tuňák, makrela, sleď, játra nebo vaječný žloutek.

Pohyb je také velmi důležitý při udržování a zlepšování pevností kostí. Mezi ideální pohybové aktivity se řadí rychlá chůze, jogging, tenis, tanec nebo chůze do schodů.