Spánek je velmi důležitý pro naše celkové zdraví. Je to jeden ze způsobů, jak si po dlouhém a stresujícím dnu odpočinout. Během spánku v těle probíhá velké množství procesů, které pomáhají mozku ukládat do paměti důležité informace, tělo pracuje na obnově poškozených buněk a na celkové regeneraci organismu. Pokud se nám spánku nedostává, všechny tyto činnosti nemají dostatek času a my se následující den cítíme unaveni a nemůžeme se soustředit. Nedostatek spánku může způsobovat celou řadu zdraví ohrožujících stavů.

Zde jsou zdravotních potíže, které může způsobovat nedostatek spánku

  • Obezita a cukrovka

Mastné kyseliny zpomalují náš metabolismus a spolu s ním i schopnost regulovat hladinu cukru v krvi. Lidé, kteří trpí nedostatkem spánku, mají vysokou hladinu mastných kyselin v těle, což způsobuje zpomalování metabolismu.

  • Alzheimerova choroba

Vědci dospěli k závěru, že spánek je nezbytný proto, aby se tělo zbavilo „mozkového odpadu“, který může způsobovat demenci. Lidé, kteří trpí dlouhodobým nedostatkem spánku, mají v mozku větší množství beta-amyloidového nánosu, což je známý marker tohoto druhu onemocnění.

  • Kardiovaskulární onemocnění

Spojení mezi srdečními potížemi a nedostatkem spánku jsou všeobecně známá. Lidem s nedostatkem spánku hrozí častěji riziko mrtvice a infarktu myokardu

  • Ulcerózní kolitida

Zánětlivé onemocnění střev může být vyvoláno pravidelným nedostatkem (méně než šest hodin denně) či nadbytkem (více než devět hodin denně) spánku.

  • Rakovina prostaty

U mužů, kteří mají nedostatek spánku, hrozí vyšší riziko vzniku rakoviny prostaty, které souvisí s potlačením tvorby melatoninu. Ten ovlivňuje nejen kvalitu spánku, ale potlačuje i růst nádorů.

  • Hormonální nerovnováha

Produkce hormonů souvisí s kvalitou našeho spánku. Časté buzení během noci může ovlivnit produkci hormonů a naše tělo se tak dostane do hormonální nerovnováhy. Nebezpečné je to u dětí a dospívající mládeže, pokud je narušena produkce růstového hormonu. Ten pomáhá budovat svalovou hmotu a podporuje regeneraci buněk a tkání

  • Slabá imunita

Když spíme, náš imunitní systém produkuje ochranné látky, které pomáhají v boji proti bakteriím a virům. Spánková deprivace oslabuje náš imunitní systém a tělo se pak stává méně odolným.