Ovoce je důležitou složkou zdravého jídelníčku. Jídelníčky, které obsahují hodně ovoce, se pojí se spoustou příznivých zdravotních účinků a snižují možnost výskytu mnoha onemocnění. Někteří lidé jsou přesto přesvědčeni, že cukr, který ovoce obsahuje, je škodlivý a zařazení ovoce do jídelníčku se bojí. Kolik ovoce bychom tedy měli denně sníst, abychom se udrželi zdraví? Je možné sníst příliš? Vše se dozvíte v tomto článku!

Ovoce obsahuje spoustu důležitých živin

Složení živin v ovoci se liší druh od druhu, ale v každém ovoci najdete mnoho důležitých živin. Ovoce je například velmi bohaté na vitamíny a minerály. Nejčastěji se skrz ovoce můžeme dostat k vitamínu C, draslíku a kyselině listové, což jsou živiny, jichž většina lidí nemá dostatek. Ovoce také obsahuje velké množství vlákniny, což má spoustu příznivých účinků. Vláknina totiž pomáhá zpomalovat cholesterol, navozuje pocit sytosti a přispívá k úbytku hmotnosti.

Ovoce je navíc plné antioxidantů, které pomáhají v boji s volnými radikály, které můžou poškozovat buňky. Jídelníček s dostatkem antioxidantů nám může pomoci zpomalit proces stárnutí a snížit riziko onemocnění. Protože různé druhy ovoce obsahují různá množství různých živin, je důležité ovoce kombinovat a maximálně tak navýšit jejich prospěšnost.

Závěr: Ovoce obsahuje velké množství důležitých živin, jako jsou vitamíny, minerály, vláknina a antioxidanty. Abyste vytěžili maximum z prospěšných vlastností ovoce, jezte rozmanité druhy.

Díky ovoci můžete zhubnout

Ovoce je plné živin a zároveň neobsahuje tolik kalorií, což z něj dělá skvělou volbu pro ty, kteří chtějí zhubnout. Navíc ovoce obsahuje spoustu vody a vlákniny, což ve vás navodí pocit sytosti.

Díky této skutečnosti si můžete dovolit jíst ovoce v libovolné míře, protože konzumace velkého množství neobsahuje příliš velké množství kalorií. Mnohé studie prokázaly, že jedením ovoce přijímáte méně kalorií, což časem může přispět k úbytku hmotnosti. Jablka a citrusy, jako jsou pomeranče a grapefruity, by ve vašem jídelníčku neměly chybět. Je také důležité zmínit, že čerstvé ovoce je mnohem výživnější než ovoce sušené či džusy. Studie říkají, že pití ovocných džusů se naopak pojí se zvýšeným příjmem kalorií a riskujete tak obezitu a další vážná onemocnění. Jinými slovy – vyhněte se džusům a dejte přednost čerstvému ovoci.

Závěr: Jedením čerstvého ovoce budete přijímat méně kalorií a časem zhubnete. Naproti tomu pití ovocných džusů může mít úplně opačný efekt.

Ovoce snižuje riziko onemocnění

Průzkumy potvrdily, že jídelníček bohatý na ovoce a zeleninu snižuje riziko vzniku mnoha vážných onemocnění, jako je rakovina, cukrovka a srdeční infarkty. Většina studií se na zdravou stravu dívá komplexně jako na ovoce a zeleninu, novější studie začaly ovoce od zeleniny oddělovat.

Jedna z nových studií zjistila, že pokud do jídelníčku každý den zařadíme o jeden kousek ovoce víc, snižuje se tak riziko infarktu o 7 %. Jiné studie prokázaly, že ovoce jako grapefruity, jablka a borůvky pomáhají předcházet cukrovce druhého typu. Citrusy mohou snížit hladinu kyseliny v naší moči, což snižuje riziko tvorby ledvinových kamenů. Zvýšený příjem ovoce pomáhá také snižovat krevní tlak a míru stresu, čímž můžeme předcházet infarktům a srdečním onemocněním. Jedení ovoce a zeleniny má velký význam pro diabetiky.

Závěr: Mnohé studie prokázaly, že příjem ovoce se pojí se sníženým rizikem vzniku mnohých onemocnění, včetně srdečních onemocnění a cukrovky.

Smějí jíst ovoce diabetici?

Pro lidi trpící cukrovkou se doporučuje jíst jak ovoce, tak zeleninu. Výživoví poradci v současnosti doporučují jíst 2-4 kousky ovoce každý den, nejen diabetikům, ale celé populaci. Přesto se někteří lidé ovoci vyhýbají, protože se bojí cukru, který ovoce obsahuje. Studie nicméně ukázaly, že fruktóza obsažená v čerstvém ovoci nemá na hladinu cukru v krvi skoro žádný účinek.

Ovoce je navíc plné vlákniny, což zpomaluje trávení a rozkládání cukrů, takže tím podporujeme stabilní hladinu cukrů v krvi. Vláknina v ovoci může také ovlivnit nedostatek inzulinu a pomáhá proti cukrovce druhého typu. Ovoce obsahuje polyfenoly, které jsou opět prospěšné hladině cukru v krvi. Říká se, že ne každé ovoce je stejné. Některé druhy zvyšují hladinu cukru v krvi více než jiné a pro diabetiky se doporučuje zaznamenávat si, jak jejich tělo reaguje po konzumaci různých druhů potravin.

Závěr: Ovoce sice obsahuje cukr, ale zároveň je plné vlákniny a polyfenolů, což pomáhá zlepšit hladinu cukrů v krvi a ochraňuje nás tak tím před cukrovkou druhého typu.

V druhé části článku se dozvíte o ovoci zahrnutém v nízkosacharidových jídelníčcích a prozradíme vám, kolik ovoce byste denně měli optimálně sníst.

Přejít na Kolik ovoce bychom denně měli sníst? 2. díl